Foto: Elbilforeningen.
Annonse

– Dette er rekordtall, og forteller at en ny regjering må ta tak i hurtiglading langs veiene på en helt annen måte, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

– Dette går én vei. Den norske bilparken elektrifiseres, måned for måned. At nesten fire av fem nye biler som selges er elektriske er ny norsk rekord, sier Ryste.

Nybiltallene fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV) for september viser at 91 prosent av privatkundene kjøpte elbiler. Inkluderer man tallene for næring og leasing, hvor elbilandelen er noe lavere, utgjorde elbiler totalt 78 prosent av nybilsalget i september.

Det ble solgt 13 946 elbiler i september. Til sammenlikning ble det solgt 956 biler med bensin- eller dieselmotor.

Annonse

– Leasing er bremsen

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening, mener leasingordningen er det eneste som bremser utviklingen i Norge nå.

– Vi er på god vei mot 2025-målet om 100 prosent nullutslippsbiler, hadde det ikke vært for leasing-markedet. Det bør partiene som nå forhandler om regjeringsmakt merke seg, sier Bu.

Elbil gjør det ikke like bra i leasing- og firmamarkedet, som utgjør nesten halve nybilsalget så langt i år. Kun 51 prosent av bilene i dette markedet i september var elbiler, og så langt i år er elbilandelen for leasing på bare 41 prosent.

Nybilstatistikken viser at folk som kjøper ny bil for å eie den selv, velger elektrisk, mens bedriftene ofte velger diesel eller bensin.



Oppfordrer politikerne

– Folk flest kjøper biler brukt, og da må vi sørge for at de biler som etter tre-fire år selges som bruktbiler, er klimavennlige, sier Christina Bu. – For at elbil skal bli for alle, er det viktig nå at alle nye biler er elbiler.

Ifølge Elbilforeningen gjør momsfritaket til at elbilen vinner konkurransen i nybilmarkedet, men dette virker dårligere i leasingmarkedet.

Christina Bu har en oppfordring inn i regjeringsforhandlingene:

– Partiene som nå forhandler om ny regjering må sørge for at vi når målet om at alle biler skal være nullutslippsbiler i 2025. Da må de gjøre noe med leasing. Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv. Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må de sikre at elbilen vinne konkurransen også i leasing, sier Bu.

Bygda omfavner elbilen når rekkevidden øker

Forrige måned var det Teslas nye Model Y som solgte best, og den holder førsteplassen også i september. Neste på lista er Model 3. Den eneste ikke-elektriske på topp 5 er Toyotas Rav4 som ligger på tredjeplass. 

Elbilsuksessen er ikke begrenset til urbane regioner. Ser man bort fra leasing, valgte over 90 prosent av private bilkjøpere i Møre og Romsdal elbil. Også Sogn og Fjordane har over 87 prosent elbilandel når man ser på de som kjøper, ikke leaser bil.

– Dette bekrefter trenden om at bygda også omfavner biler som går på strøm nå som de store gode bilene med lang rekkevidde er tilgjengelig på markedet, sier Christina Bu.

– Folk flest eier fortsatt en dieselbil

NAF mener at en mer differensiert bilpark krever en mer differensiert bilpolitikk:

– Selv om det finnes over 400 000 elbiler på norske veier nå er fortsatt dieselbilen dominerende. Det finnes over 1,2 millioner dieselbiler på norske veier. Folk flest eier en dieselbil, sier Ryste.

– Nå som elbilsalget går den veien myndighetene vil er det meningsløst om en ny regjering presser på med økte avgifter på bensin og diesel. Senterpartiet har gått til valg på å redusere drivstoffavgiftene og bompengene, og det forventer vi de står fast ved, sier Ryste i NAF.

– Noe annet vil være oppskriften på å gjøre det dyrere for de som ikke har andre alternativer, spesielt i distriktene. Avgiftene til staten er på åtte kroner literen nå for bensin, det er alt for høyt allerede, sier hun.

Tabell: Elbilandel pr. fylke i september, totalt, privat og næring

  Totalt Privat Næring 
Østfold 74,6 % 89,4 % 53,6 % 
Akershus 80,2 % 92,4 % 56,2 % 
Oslo 82,7 % 95,7 % 65,5 % 
Hedmark 72,9 % 86,2 % 39,1 % 
Oppland 73,0 % 88,2 % 42,6 % 
Buskerud 70,1 % 87,9 % 40,5 % 
Vestfold 75,1 % 88,8 % 50,8 % 
Telemark 66,7 % 90,3 % 40,0 % 
Aust-Agder 74,4 % 84,7 % 56,4 % 
Vest-Agder 71,1 % 88,9 % 41,6 % 
Rogaland 75,8 % 90,5 % 45,9 % 
Hordaland 87,7 % 95,4 % 58,8 % 
Sogn og Fjordane 68,3 % 87,6 % 39,5 % 
Møre og Romsdal 76,9 % 90,6 % 47,0 % 
Trøndelag 80,0 % 92,5 % 47,5 % 
Nordland 73,0 % 88,0 % 39,6 % 
Troms 71,0 % 85,0 % 43,2 % 
Finnmark 33,3 % 65,3 % 9,2 % 

Kilde: OFV på alle tall (rekord med uthevet skrift) 


Når du først er her: Naturpress har ingen millionærer i ryggen, og vi er helt avhengig av støtte fra våre lesere. Å bli abonnent koster kun 83 kroner i måneden hvis du kjøper for ett år. Pengene går direkte til mer og bedre miljøjournalistikk. DU får tilgang til alt innhold (+sakene).