Har 1 million brukere i Norge. Satser nå på europeiske markeder, og får drahjelp av blant annet Nysnø Klimainvesteringer, statens klimainvesteringsselskap.
Totalt har bruktkjøpappen Tise i dag 2,5 millioner registrerte brukere. Siden Tise startet opp i 2016 er det solgt rundt 6,5 millioner varer gjennom den digitale plattformen. Nysnø Klimainvesteringer, Bring Ventures, eBay Ventures og eksisterende investorer går nå inn med til sammen 200 millioner kroner, for å bidra til sterkere vekst for appen.
– Gjennom Tise blir millioner av brukere inspirert til å kjøpe brukt, spare miljøet og redusere sine klimagassutslipp – og neste generasjon leder an. Tise sin sosiale, digitale plattform vil skape varige endringer i måten vi handler på, sier Lene Hodge, investeringsansvarlig i Nysnø, i en pressemelding.
Klesindustrien med enormt klimafotavtrykk
Klesindustrien er en av klimaverstingene. Ifølge Nysnø står klesbransjen for hele 10% av verdens klimagassutslipp, og med ytterligere konsekvenser for vannforbruk, forurensning og avfall. Analysebyrået McKinsey skal ha anslått at hvert femte plagg må handles gjennom en sirkulær forretningsmodell for å nå 1,5-graders målet innen 2030.
I 2025 ventes den globale markedsverdien for brukte klær å dobles til over 200 milliarder dollar, ifølge Nysnø.
– Vi er veldig stolte av å kunne tiltrekke oss så sterke og relevante partnere. Gjennom Bring Ventures vil vi få en unik innsikt og kompetanse når det gjelder logistikk og frakt. Sammen med investeringen fra Nysnø – statens klimainvesteringsselskap – styrker vi vårt bærekraftsoppdrag. eBay er en av verdens ledende markedsplasser og har et fantastisk nettverk og innsikt. Vi er veldig fornøyde med denne investormiksen og ser frem til å fortsette arbeidet med nye og eksisterende investorer og partnere, sier Eirik Rime, CEO i Tise.