I en fersk undersøkelse blant danske forbrukere går det fram at et klart flertall mener motebransjen bør slutte med bruk av pels.
Det rapporterer nettstedet Gylle.dk. Kun 19 prosent av de spurte mener at pels fortsatt bør finnes i butikkene, mens 62 prosent sier farvel til pelsklær. Det er dyrevernorganisasjonen World Animal Protection som har utført undersøkelsen.
Og trenden synes å være klar hos våre danske naboer, fordi også motebransjen selv i stadig større grad sier farvel til pels. For eksempel vil det på moteuken Copenhagen Fashion Week fra 2023 ikke lenger være mulig å få stille ut pelsklær. Et annet kjent varemerke i moteverden, Melbourne Fashion Week i Australia, har også nylig besluttet at utstillerne må droppe pels.
En lang rekke verdenskjente luksusvaremerker har forlengst forkastet pels i sin virksomhet. Ifølge den danske undersøkelsen har nesten 69 prosent av de mest profitable av dem innført pelsforbud.
Lengsel etter avdempet forbruk
I pressemeldingen til World Animal Protection er framtidsforsker Anne Skare Nielsen forelagt funnene i forbrukerundersøkelsen i Danmark. Hun bekrefter en holdningsendring blant forbrukere.
– Salg av pels har vært drevet av 90- og 00-tallets produktbulimiske tilstander, særlig i Russland og Kina, og som med det har bidratt til å gjøre pels enda mer tacky og i utakt med tiden. I stedet er det en lengsel etter mer avdempet, ettertenksom forbruk, sier Skare Nielsen.
På de to siste minkauksjonene som er holdt i Danmark, i henholdsvis februar og juni, ble det registrert en sterkt dalende interesse. I februar ble 10 prosent solgt, og i juni ble kun 7 prosent av varene solgt. En påtenkt auksjon i april måtte avlyses.
I Norge er det innført forbud mot pelsdyroppdrett. De gjenværende produsentene har fått en avviklingsperiode som tar slutt 1. februar 2025.