I 2023 var nesten fire av fem nye biler en elbil, og målet til regjeringen er at alle nye biler skal være elbiler i 2025.
Eller en nullutslippsbil, om man vil.
Men i en undersøkelse som er gjort av NAF og Norstat nå i januar viser det seg at Kari og Ola ikke har tro på at dette målet vil bli nådd. 89 % av de spurte svarer dette, i en svargruppe på 1310 personer.
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener dette om hva årsakene kan være:
– Folk har rett og slett ikke trua på at det kun blir elbiler i bilbutikkene i 2025. Vi leser dette som at folks syn på elbil påvirkes av regjeringens kutt i elbilfordelene og økt usikkerhet rundt avgiftene på elbiler fremover. Folk er sensitive for endringer i avgiftene. Nå er det avgjørende at regjeringen ikke øker avgiftene på elbiler i 2025, sier Sødal.
Heller ikke de som kjører elbiler i dag tror målet vil bli nådd, viser undersøkelsen.
Det som skal til, mener Sødal, er at forbrukerne trygges på at det ikke kommer nye økninger i elbilavgiftene nå. Han peker på at bomrabatten for elbiler har blitt mindre og at avgiftene på kjøp av elbil har økt i løpet av de siste årene.
– Folk har merket at regjeringen er i ferd med å fjerne elbilfordelene, og økte avgifter kan være med å bremse elbilsalget. I tillegg har 2023 vært preget av full oppbremsing i salget av nye biler på grunn av dyrtiden vi er inne i, sier han.
I januar 2024 var 92,1 prosent av salget av nye biler, elbiler.
Også varebilene bommer på målet
Heller ikke når det gjelder lette varebiler ser målet om 100 % elbilandel på nye salg ut til å nås i 2025. 15 prosent av den norske bilparken er varebiler, men står for 27 prosent av CO2-utslippene, som øker jevnt,
– Vi har ikke nubbesjans til å nå målet på 100 prosent lette elektriske varebiler i nybilsalget i 2025, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i et innlegg på foreningens nettsider.
Veien er mye lengre fram enn for vanlige personbiler. Andelen lette elvarebiler var på under 29 prosent av nybilsalget i 2023.
– Selv om vi innser at 2025-målet for de lette varebilene er tapt, er det på tide å heve ambisjonene, sier Bu. Elbilforeningen foreslår et retningsskifte på varebilsektoren, og holder opp et nytt klimamål som erstatter det gamle målet for de lette varebilene.
Nybilsalget av alle varebiler, både tunge og lette, bør være elbiler eller utslippsfrie innen 2027, er foreningens forslag.