Nå kommer det skreddersydd forsikring for elbiler

- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Norge har flest elbiler i verden, målt mot folketallet. 120.000 elbiler ruller rundt på norske veier i dag, og over 160.000 om man regner inn ladbare hybridbiler. Da er det ikke så overraskende at det kommer spesielle forsikringsordninger.

Førstemann ut er Tribe Venneforsikring som tilbyr en ren elbil forsikring, og som skal være spesialtilpasset elbileiernes behov.

I den nye forsikringen fra Tribe dekkes det inn problemer og uhell som typisk kan ramme en elbileier. Dette kan være tyveri og skade på dyre ladekabler, og veihjelp etter å ha gått tom for strøm på veien. Man er også sikret å få en elbil som leiebil hvis egen bil må på verksted. Produktet er utviklet blant annet på bakgrunn av behov som er avdekket gjennom intervjuer av elbileiere.

– Konservativ forsikringsbransje

Ifølge leder av Tribe Venneforsikring, Rune Brunborg, har forsikringene for elbil hittil vært dyrere enn nødvendig. Han mener det skyldes forsikringsbransjens manglende evne og vilje til å ta hensyn til endrede behov, og mener at dette er typisk for den konservative bransjen.

– Da elbiler kom, skapte det bekymring. Hva var risikoen? Ville batteriene holde? Hvilke typer sjåfører kjøpte elbiler? Ville de holde i kollisjonstester? Hvor mye koster en ny bakskjerm til en Tesla? Denne skepsisen har fått holde stand lengre enn den fortjener, sier Brunborg i en annonse for sitt produkt.

Klimanøytralitet

Brunborg opplyser at det er gjort tilleggsgrep for å sikre klimanøytralitet.

– Vi kommer til å sikre at alle verkstedreparasjoner på dette produktet skal være klimanøytrale, det vil si at vi kompenserer for miljøutslipp gjennom klimakvoter. I tillegg er Tribe Venneforsikring et helt papirløst selskap. Vi tror mange elbileiere vil sette pris på denne miljøprofilen, sier Brunborg.

Avgifter kommer, men momsfritaket gjelder til 2020

Over halvparten av nybilsalget i Norge i dag er salg av elbil/ladbar hybrid. Andelen av den totale bilparken ligger i underkant av fem prosent.

De viktigste økonomiske fordelene (momsfritak, engangsavgift) som myndighetene har gitt elbileierne, skal i første omgang forlenges fram til 2020. Stortinget har vedtatt en nasjonal regel om at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent for ferger, bom og parkering i 2017-budsjettet. Regelen vil tre i kraft i løpet av 2018, men flere kommuner har allerede begynt å ta P-avgift på elbiler, rapporterer Elbilforeningen.


Foto: Renault Zoe, Wikimedia Commons, Kirill Borisenko

- Annonse -