Administrerende direktør i Schneider Electric i Norge, Karoline Nystrøm. Foto: Kjetil Aasmundsson, Naturpress.
- Annonse -

Elektrifisering og energieffektivisering er to begreper som vil berøre oss de neste tiårene i arbeidet med å unngå kraftig global oppvarming og klimakaos.

Det innebærer at aktører som kan levere løsninger, teknologi og kompetanse på disse feltene, og som kan bidra til å gjennomføre det grønne skiftet, vil få stadig større betydning.

Schneider Electric er et konsern som med sine 150.000 ansatte i 100 land har skaffet seg en sterk global posisjon innen energieffektivisering. Administrerende direktør i den norske avdelingen av konsernet, Karoline Nystrøm, lar det skinne klart igjennom at ambisjonene om å lede an i sektoren  og bidra i skiftet, er skyhøye. Hun ledet konferansedagen Innovation Day på Fornebu tidligere denne uka, i regi av Schneider selv, og Naturpress fikk en prat med henne.

– Vi har en enorm bredde. Selv om vi jobber primært med energieffektivisering i bygg her i Norge, er vi også store innen produksjonsanlegg i for eksempel fiskeoppdrett og industriproduksjon. I tillegg jobber vi mye med svært energikrevende datasentre, software og hardware, og vi produserer masse brytere og komponenter. Tilsammen har vi flere millioner produkter i porteføljen, forteller Nystrøm, som i 2019 ble kåret til en av de beste lederne i Europa.

Schneider Electric er opprinnelig et fransk selskap, men har i dag sitt hovedkontor i Hong Kong. I Norge er det 600 ansatte, og omsetningen her er på 2,5 mrd kroner. Konsernet er børsnotert i Paris, og nest største eier er det norske oljefondet, SPU.

– Vi er på bærekraftindeksen til Oljefondet og for å være der må vi ha troen på at vi kan levere høy avkastning på lang sikt. Det er et ålreit sted å være.

- Annonse -

«Jeg tror markedet var modent for Greta-effekten, og hun var en katalysator for å få ting i gang».

Ville ta et blågrønt lederskap

Selskapet gjorde noen viktige strategiske valg for om lag ti år siden, ved å sette energieffektivisering på agendaen, forteller hun. Dette ble gjort både fordi man mente det var en god investering, men også fordi man ønsket å ta det hun kaller et blågrønt lederskap.

– Vi har en konsernsjef som er tett knyttet opp mot FN, og vi er blant verdens beste bærekraftselskap. Det betyr at vi har en stor troverdighet i det grønne skiftet.

CEO i Schneider, Jean-Pascal Tricoire, ble i 2018 opptatt som styremedlem i FN-organet UN Global Compact, som arbeider med strategier for ansvarlig næringsvirksomhet.

– Mange av våre ansatte i Norge er ekstremt motivert av å arbeide i et selskap som både jobber med kjempespennende teknologi og som samtidig er ledende i det blågrønne skiftet, understreker Nystrøm.

– Har du eksempler på slik teknologi som dere leder an på?

– Vi er verdensledende innen det å knytte sammen hardwarekomponenter og legge et system på toppen. Både for fjernstyring av energieeffektivisering, men vi utvikler samtidig maskinlæring og AI (artificial intelligence, red. anm.). Dette er ting som gjør at bygg blir selvkjørende. Det skjer en enorm teknologiutvikling på dette området, og at vi  ligger fremst er utrolig morsomt.

Greta var en katalysator og har gitt større fart

– Hva kan gjøres for at det grønne skiftet skal gå raskere?

– Det går ikke fort nok i dag. Både pisk og gulrot er nødvendig for å få skiftet i gang. Norge er et foregangsland på samarbeid mellom offentlig og privat sektor innen klima, og jeg har stor tro på dette. Det er et konkurransefortrinn. Vi ser at det er veldig mye god business i det grønne skiftet, og skal du få med deg næringslivet er du nødt til å vise at det er lønnsomhet  i det vi driver med. Men vi prøver også å påvirke det politiske livet og deltar for eksempel i Arendalsuka.

– Greta Thunberg og klimastreikene – har dette påvirket næringslivet?

– Ja, det tror jeg absolutt. Og kanskje særlig i Norge, Sverige og Danmark. Jeg tror markedet var modent for Greta-effekten, og hun var en katalysator for å få ting i gang. Symbolverdien av Greta er ganske betydelig. Det har vært bevegelser i samfunnet som har dratt i samme retning før, men nå har det fått større fart og kommet høyere på agendaen.

Nystrøm forteller at Schneider nå ofte blir kontaktet av andre bedrifter som vil «låne litt grønnfarge».

– Det er fordi vi har et grønt DNA. Det er vel det vi kaller grønnvasking, men jeg tenker det er positivt at vi samarbeider.

– Hvor er flaskehalsene?

– Det er veldig lett å peke på det offentlige, og det hadde vært enklere om det hadde vært tydeligere standarder til bygg, for eksempel. Men egentlig er det næringslivet selv som må ta tak. Det er ingen store propper der, ting beveger seg, om ikke alltid så fort som man skulle ønske seg.

Ble lykkelig da Raymond Johansen snakket om CO2-utslipp fra bygg

Nystrøm mener det viktigste å gjøre framover er å bidra med to ting, løsninger og kompetanse. Og så vil hun ha energieffektivisering på den offentlige agendaen.

– Jeg må si jeg ble lykkelig da jeg hørte en politiker for første gang – det var Raymond Johansen – snakke om CO2-utslipp fra bygg. 40 % av CO2-utslippene globalt kommer fra bygg – i Norge litt lavere, om lag 30 %. Men det er en stor andel.

Hun legger ikke skjul på at det føles godt å lede en bedrift som Schneider i disse tider.

– Jeg syns dette er den beste jobben man kan ha om dagen. Det å få lov til å jobbe med disruptiv teknologi, og noe som endrer seg kjapt og som bidrar til det grønne skiftet – det finnes ikke et bedre sted å være.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?