Den anerkjente britiske avisen The Guardian har besluttet å forby reklamer fra selskaper som hovedsakelig driver med utvinning av fossilt brennstoff.
Det er journalisten.no som melder dette i kveld.
The Guardian begrunner beslutningen med at mange selskaper i oljebransjen i flere tiår har hindret styresmakter over hele verden i å gjennomføre meningsfylte klimatiltak. Denne uttalelsen kommer fra fungerende administrerende direktør Anna Bateson og finansdirektør Hamish Nicklin i fellesskap.
Avisen hevder å være den første store globale presseaktøren i verden til å gjennomføre en slik praksis.
Forbudet innebærer at enhver bedrift som i hovedsak tar sine inntekter fra utvinning av fossilt brennstoff ikke vil få tilgang til The Guardian sine annonseflater. Annonsører som reklamerer for andre produkter med høyt klimafotavtrykk, som biler og reiser, vil likevel ikke bli forbudt. Likevel vil avisen tape inntekter, heter det i en artikkel som er lagt ut tidligere i dag.
Greenpeace i UK har rost The Guardian for beslutningen.
Her i Norge er det så langt Naturpress erfarer ingen av de store riksmediene som praktiserer utelukkelse av olje- og gasselskaper. Aftenposten har over lang tid vært en viktig kanal for Equinors omfattende reklamekampanjer her i Norge.
Naturpress og Transit magasin erklærer herved at vi følger The Guardians eksempel.
Nei, slike annonsekunder står ikke i kø hos oss. Men vi skal heller ikke ringe dem.