Elbilsalget skyter fart i noen europeiske land. Foto: Bilimportørenes Landsforening.

Målt mot folketallet er Norge fortsatt giganten i elbil-sammenheng. Men på nominelt elbilsalg ble vi slått av både Tyskland og Nederland i fjor.

– Det europeiske elbilmarkedet vokste med 80 prosent i fjor, og det ser bare ut til å tilta i år, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

– Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa, sier Andresen.

Ifølge Bilimportørenes Landsforening ble Norges drøyt 60 000 solgte elbiler slått av Nederlands 67 000 og Tysklands 63 000 i fjor. Mesteparten av økningen kom i årets siste måneder, og i fjerde kvartal alene ble det solgt flere elbiler i både Frankrike (12 000), Tyskland (15 000), Nederland (33 000) og Storbritannia (13 000) enn i Norge (snaut 11 000).

– Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, sier Andresen i pressemeldingen som foreningen har sendt ut.

100.000 kroner i tilskudd til kjøp av elbil i Romania

Den europeiske salgsstatistikken kommer fra bilprodusentorganisasjonen ACEA. Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) har økt med drøyt 80 prosent på ett år, fra 202 000 elbiler i 2018 til 365 000 i 2019.

EU har satt som mål at hver enkelt bilprodusents solgte biler i Europa skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram per kilometer eller lavere.

– Noen har spådd at produsentene vil måtte dumpe prisene og selge elbiler med store tap for å få solgt nok av dem til å møte utslippskravene sine. Nå ser det ut til at elbiler begynner å bli kurante også for kunder på det europeiske kontinentet, og at etterspørselen tar seg naturlig opp uten slike drastiske virkemidler, mener Andresen.

Norge er ikke alene om subsidiere elbiler – i Romania får man for eksempel et flatt tilskudd på omtrent 100 000 kroner ved kjøp av en elbil, ifølge foreningen. I de fleste andre markeder er imidlertid kjøpsavgiftene på bensin- og dieselbiler vesentlig lavere enn i Norge, og derfor har elbilene hatt svekket konkurransekraft her, påpekes det.

Ladbare hybrider har større appell i land med dårligere ladeinfrastruktur enn Norge.

– Norge er et mye mer modent elbil-land også når det kommer til infrastruktur for lading enn resten av Europa. Og i land som for eksempel Tyskland kjører folk i gjennomsnitt både lengre og fortere enn oss her hjemme. Da blir ladbar hybrid fort mer kurant enn elbil for mange per i dag, sier Andresen.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?