Rema 1000. Uno-X.
Fra den nye terminalen i Narvik. Foto: Rema 1000.

Innen 2030 skal varene som selges fra butikkjeden kun distribueres med klimavennlige transportmidler.

Det vil si el-lastebiler eller biler som går på biodrivstoff. Fjerntransporten skjer med tog.

Elektrifiseringen av tungtransporten i nord har startet i disse dager, opplyser Rema 1000 i en pressemelding. Ladeinfrastrukturen utvikles i et samarbeid med Uno-X.

– Laderen fra Uno-X Mobility blir tilgjengelig for både transportører som kjører for Rema Distribusjon og eksterne for å få fart på det grønne skiftet. Vi som en stor aktør må ta vårt samfunnsansvar, sier Henric Dahlstrøm, daglig leder ved Rema Distribusjon i Narvik.

De første el-lastebilene til Rema 1000 i nord er nå i sving med utgangspunkt fra terminalen i Narvik. Den nye terminalen har solcelleanlegg og det som kalles et «effektivt energikonsept som sikrer tilstrekkelig energi for å møte overgang til grønnere varetransport».

Den erklærte målsettingen til Rema 1000 er at all distribusjon skal være klimanøytral og fornybar innen 2030.

Selskapet opplyser at 85 % av CO2-fotavtrykket fra distribusjonen i dag kommer fra veitransport. Ambisjonen er at i løpet av 2026 går egeneide kjøretøy på el- eller biogass, mens 2030 altså er året hvor all transport skal være mer klimavennlig.


- Annonse -
Vil du annonsere her?