Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes. Foto: YTF

Yrkestrafikkforbundet får inn meldinger fra hele landet om at rutetilbudet kan bli kuttet i løpet av kort tid.

Permitteringsvarsler er allerede sendt ut til mange av landets bussjåfører, skriver organisasjonen i en pressemelding i dag.

Det er fylkeskommunene som drifter kollektivtilbudet. Nå som lønnsomheten går ned med færre passasjerer har de ikke råd til å drifte videre, uttaler forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

– Bare spørsmål om tid før man ser konsekvenser av kutt

Annonse

Han er bekymret for konsekvensene dette vil få for helsetilbud og sårbare grupper.

– Selv om mange klarer seg uten kollektivtilbudet er det noen som ikke har noe valg. Rutene må driftes videre slik at helsepersonell kommer seg på jobb og at andre kan kjøpe mat og medisiner, sier Klungnes.

– Nå må Stortinget bevilge midler slik at driften kan opprettholdes. Det er bare spørsmål om tid før vi begynner å se konsekvensene av kuttene, sier Jim Klungnes.

Ber Stortinget bevilge øremerkede midler

Yrkestrafikkforbundet sendte tirsdag en henvendelse til finanskomiteen på Stortinget. Der gjøres det oppmerksom på at selv om selskapene som driver busstransporten i Norge er private, så er virksomheten i hovedsak basert på oppdrag fra de fylkeseide kollektivselskapene.

Organisasjonen mener det derfor vil være bedre om staten gir penger til å opprettholde bussdriften, enn at man må betale ut store summer i støtte til de som blir permittert.

Hvis dette skal være mulig å få til, må kollektivselskapene (gjennom fylkeskommunene) kompenseres økonomisk, skriver Yrkestrafikkforbundet, som oppfordrer Stortinget til å bevilge øremerkede penger til fylkeskommunen for å opprettholde kollektivtilbudet gjennom koronakrisen.