Alta Kraftlag og Ymber skal bygge ut syv ladesteder for hurtiglading i Troms og Finnmark, med Ishavskraft som partner på driftssiden.
– Disse utbyggingene er viktig for å få på plass et grunnleggende ladetilbud i en del av landet som frem til nå har manglet dette. Det er derfor veldig positivt at kraftlagene i regionen har gått sammen for å realisere en utbygging, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova, som dekker prosjektkostnadene på om lag 16,5 millioner kroner.
Ifølge pressemeldingen skal det etableres ladesteder i Alta, Masi, Kautokeino, Burfjord, Storslett, Birtavarre og Øksfjord. Hvert ladested får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW og to ladere på 22 kW. Kabler dimensjoneres for oppgradering til 300 kW på sikt.
Lokalt samarbeid
– For oss er dette en viktig samfunnsoppgave, og vi er stolte over å ha fått på plass et lokalt samarbeid som tar ansvar for å få dette ladenettverket realisert. Vi samarbeider med Ymber om utbyggingen, mens Ishavskraft skal stå som operatør av hurtigladerne. Målsettingen vi jobber etter er å få disse laderne på plass i løpet av året, sier adm.dir. Per Erik Ramstad i Alta Kraftlag.
– Ishavskraft skal sørge for at ladestasjonene tilbyr fornybar energi fra nordnorske kraftverk, og vi er svært glade for at kraftselskapene har invitert oss med. Sammen bidrar vi til arbeidet mot et mer fornybart og fullelektrisk Norge, sier administrerende direktør Stig A. Hanssen i Ishavskraft.
Rotevatn: – Har ligget etter i Troms og Finnmark
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) sier i pressemeldingen at han har vært opptatt av at Norge skal ha støtteordninger som legger til rette for miljøvennlig transport også i nord, og er glad for støtten som nå deles ut.
– Norge er verdensledende på elbiler, og vi ligger godt an til å nå målet vårt om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025. Dessverre har vi ligget etter i Troms og Finnmark fylke på grunn av manglende lademuligheter. Nå blir det enklere å kjøre elektrisk også i Troms og Finnmark, og det vil føles tryggere for mange å investere i en elbil, sier Rotevatn.