ABB og Hydrogène de France vil samarbeide om produksjon av brenselcellesystemer i megawatt-klassen for maritime anvendelser Ill. ABB.

Industrikonsernet ABB har signert et omforent memorandum med franske Hydrogène de France for felles produksjon av brenselcellesystemer i megawatt-klassen som er i stand til å drive havgående fartøy.

Brenselceller konverterer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektrokjemisk reaksjon. Med bruk av fornybar energi for å produsere hydrogenet, kan hele energikjeden være ren.

Det er ABB som melder dette i dag.

Intensjonen til ABB og HDF er å optimalisere produksjonen av brenselcelleanlegg for fartøy i megawatt-klassen. Initiativet bygger på et eksisterende samarbeid kunngjort 27. juni 2018 med Ballard Power Systems, en global leverandør av brenselcelleløsninger basert på protonutvekslingsmembran (PEM). Det nye systemet vil være basert på megawatt-anlegget som i fellesskap er utviklet av ABB og Ballard, og vil bli produsert på HDFs nye anlegg i Bordeaux, Frankrike, opplyser ABB i sin nyhetsmelding.

– Med den stadig økende etterspørselen etter løsninger for bærekraftig og ansvarlig shipping, er vi sikre på at brenselceller vil spille en viktig rolle for den marine industrien med å oppfylle målene for CO2-kutt, sier Juha Koskela, leder for ABBs marinevirksomhet. – Å signere memorandumet med HDF bringer oss et skritt nærmere å gjøre denne teknologien tilgjengelig for å drive havgående fartøy.

Med shipping ansvarlig for omtrent 2,5 prosent av verdens totale klimagassutslipp, er det et økt press på den maritime næringen til å gå over til mer bærekraftige energikilder, anfører ABB. Det blir vist til at den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), et FN-byrå ansvarlig for regulering av skipsfart, har satt et globalt mål om å kutte årlige utslipp med minst 50 prosent innen 2050 fra 2008-nivå.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?