Nesodden kommune i Viken fylke har i mange år hatt et grønt stempel, og det er Norges tredje største MDG-kommune.
Det grønne tyngdepunktet har ikke klart å forhindre at klimagassutslippene er for høye i kommunen. I 2018 økte de med 4,4 prosent. Eivind Hoff-Elimari, varaordfører fra MDG, kommenterer det slik:
– Dette er helt feil retning. Det betyr at kommunens mål om 65 % utslippsreduksjon 2017-2030 nå betyr nesten 70 % reduksjon 2018-2030. Det spesielle ved Nesoddens utslipp er at sjøfart – i praksis rutebåtene til Oslo – står for over halvparten av utslippene. Derfor vil heldigvis tallene for 2019 og de neste årene høyst sannsynlig gå kraftig ned fordi båtene til Aker brygge i løpet av 2019 og 2020 blir elektriske, sier han i en e-post til Naturpress.
Det var Miljødirektoratet som denne uka la ut de nyeste tallene for klimagassutslipp fra landets kommuner og fylker. Man kan søke opp hver enkelt geografisk enhet og få opp CO2-utslippene målt i CO2-ekvivalenter, brutt ned på 10 sektorer.
Bygg og anlegg har skapt økning
For Nesodden sin del var det økning i utslippene fra fossil oppvarming og vedfyring, veitrafikk og dieseldrevne motorredskaper. Det var nesten en dobling i utslippene fra sistnevnte sektor. Fra sjøfart og jordbruk var det nedgang i utslipp.
«Dette er helt feil retning. Det betyr at kommunens mål om 65 % utslippsreduksjon 2017-2030 nå betyr nesten 70 % reduksjon 2018-2030»
Eivind Hoff-Elimari
Ansvaret for kollektivtransporten ligger på fylkesnivå. Eivind Hoff-Elimari er opptatt av at kommunen tar fatt i de områdene som den bestemmer over. Han er nysgjerrig på hvorfor utslippsøkningen har vært så stor fra anleggsmaskiner i 2018.
– Det illustrerer uansett at når man bygger nytt – uansett hva det er – skaper det store utslipp. Og bygger vi mange boliger og på feil steder, øker det biltrafikken i det lange løp. Det ønsker flertallet i kommunestyret heldigvis ikke, uansett hvor elektrifiserte personbilene blir, sier han.
De tre største byene i Norge økte utslippene
Det er ikke bare Nesodden, som ligger rett sør for Oslo og har stor pendlertrafikk til hovedstaden, som sliter med å få ned klimagassutslippene. Våre tre største byer, Oslo, Bergen og Trondheim, økte alle sine utslipp. Kun Stavanger av de store byene klarte å redusere utslippene sine i 2018.
– Dette er helt feil utvikling, og viser at det trengs kraftigere innsats fra bykommunene framover. Det er særlig urovekkende at veitrafikkens klimagassutslipp fortsetter å øke i de store byene, til tross for elbilsatsing og andre gode tiltak, sier Silje Ask Lundberg, generalsekretær i Naturvernforbundet.
Oslo økte utslippene med 5 prosent, Bergen med 5,4 og Trondheim med 2 prosent. Stavanger krympet CO2-utslippene med 2,9 prosent.
«Det er særlig urovekkende at veitrafikkens klimagassutslipp fortsetter å øke i de store byene, til tross for elbilsatsing og andre gode tiltak»
Silje Ask Lundberg
I likhet med på Nesodden er anleggssektorens klimagassutslipp en viktig kilde til utslippsøkning også i de store byene.
– Vi ser at elektriske anleggsmaskiner begynner å komme, men denne sektoren ligger fortsatt langt etter. Det er viktig at kommunene stiller krav om at utbygginger skal skje på en klimavennlig måte, og vi trenger flere statlige reguleringer og avgiftsendringer som sikrer at mer klima- og miljøvennlig utstyr kommer som erstatning for forurensende dieselmaskiner, sier Ask Lundberg.
Forventer at byene tar et krafttak
– Dersom trafikken fortsetter å øke, er effekten at dette utlikner de positive satsingene. Nettopp derfor er det så viktig å kombinere restriktive tiltak med satsing på nye teknologier og tilrettelegging for gange, sykkel og kollektivtransport, sier Ask Lundberg.
– Vi forventer at byene på bakgrunn av disse tallene tar et krafttak for å sikre lavere utslipp i sine kommuner. Dette er ikke en utvikling vi kan være bekjent med.
Lover å pushe for elektrifisering, kollektivtrafikk og sykkelveier
På Nesodden understreker Eivind Hoff-Elimari at MDGs lokale målsetting for kommunen – 70 prosents reduksjon fra 2018 til 2030 – ligger fast.
– Vi som lokallag vil fortsette å pushe for full elektrifisering raskest mulig også av rutebåten til Lysaker, bedre kollektivtilbud og sykkelveier langs fylkesveiene på Nesodden.
Han mener det viktigste å gjøre kommunalt er å begrense størrelsen på den totale utbyggingen, og i tillegg sikre at det først bygges ut der man kan leve godt uten bil i hverdagen.
– De siste ukene har mange dagpendlere blitt tvunget til å jobbe hjemmefra, og jeg håper det vil gjøre at vi får fortgang i planer for flere kontordelingsfasiliteter og liknende slik at færre behøver å reise til Oslo eller andre kommuner hver dag.
– Samtidig vil jeg legge til at vi ikke må se oss blinde på Nesoddens «territoriale» utslipp. Det økologiske fotavtrykket i form av klimagassutslipp, naturressurser og forurensning som kommunen og innbyggernes forbruk utgjør, har vi også et ansvar for å gjøre noe med. Derfor er mer deling og reparasjon av utstyr såvel som mer lokal dyrking, andre tiltak vi er opptatt av, fremholder varaordfører Hoff-Elimari på Nesodden.