Illustrasjon: Boreal.

Det er transportselskapet Boreal som tar et større grep for å elektrifisere persontransport på sjø og land.

Bussene skal gå i Stavanger, Bergen, Eidfjord, Geiranger, Trondheim, Tromsø, Alta og Honningsvåg. Det nye elektriske fergesambandet er i Rogaland.

Enova opplyser i pressemeldingen som er sendt ut, at de har støttet omleggingen med nærmere 90 millioner kroner.

– Her vil vi både redusere klimagassutslippene og samtidig vise at også kommersiell turtransport kan løses med elektrisk drevet materiell. På sikt er målet at alle turbusser skal bli elektriske, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

En stor del av oppdragene vil være turkjøring for cruisepassasjerer, men bussene vil også brukes i annen turbussvirksomhet, som for eksempel til Preikestolen. 19 ladestasjoner vil betjene bussene.

Autonom fergedrift skal vurderes

Parallelt med bussprosjektet planlegger Boreal også en elektrifisering av fergesambandet Lauvvik–Oanes i Rogaland. Målet er at sambandet skal bli driftet 100 prosent på elektrisitet fra land. På sikt er ambisjonen å se på muligheten for å innføre autonom drift av sambandet.

– Dette er et glitrende eksempel på hvordan Norge kan gå foran i å bygge morgendagens reiseliv og transportnæring. Ikke bare blir det mer klimavennlig å feriere her til lands med elektriske turbusser og ferger, disse prosjektene bidrar også til teknologiutviklingen vi trenger for å skape bærekraftige transportløsninger generelt, både for sjø og land, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

På grunn av koronasituasjonen tar prosjektet til Boreal lenger tid enn planlagt. Ambisjonen er å ha første buss i drift i løpet av høsten.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?