Foto: Roel May.

Fugler som dør av å kollidere med rotorbladene på vindturbiner er et velkjent problem. Noen norske forskere mener at vindturbinene kan gjøres mer fuglevennlige ved hjelp av enkle grep.

Det er forskere ved NINA, Norsk institutt for naturforskning, som har arbeidet med problematikken. I en artikkel på hjemmesidene til instituttet pekes det på at tiltak som å male rotorblader eller tårn, samt bruk av UV-lys og smart plassering av vindturbiner, kan redusere risikoen for fuglekollisjoner betraktelig.

Prosjektet heter INTACT, og eksperimentene ble delfinansiert av NVE, Statkraft, Statoil, Vattenfall, TrønderEnergi og Energi Norge, Norges Forskningsråd og Miljødirektoratet.

70 % mindre dødelighet

Roel May, en av forskerne hos NINA, forteller at under et av forsøkene som ble foretatt i Smøla vindpark gikk dødeligheten gikk ned med 70% etter at ett av de tre rotorbladene ble malt svart.

– Økt kontrast gjør vindmøllene mer synlige for fugl, og de kan lettere styre unna, forteller May, som mener tiltaket vil ha stor betydning for å redusere kollisjoner hos havørn, og en rekke andre fuglearter.

I prosjektet ble det dessuten gjort forsøk med å male den nederste delen på 10 turbintårn svarte. Bakgrunnen er at fugler også kolliderer med tårnene, ikke bare rotorbladene.

– Det halverte dødeligheten hos liryper sammenliknet med umalte vindturbiner i samme område, forteller NINA-forsker Bård Stokke.

- Annonse -

Fugler tiltrekkes av oppdrift

I tillegg undersøkte man eksperimentelt om bruk av ultrafiolett og fiolett lys kan få fugler (mange fugler kan se ultrafiolett lys) til å unngå kollisjoner med vindturbinanlegg. Et område utenfor et vindkraftanlegg ble lyssatt. Her fant forskerne at fuglene var mindre aktive nattestid og fløy høyere over, men ikke mer enn 7 meter høyere. Effekten blir derfor begrenset, siden rotorbladene eksempelvis kan være 40 til 50 meter, anfører NINA.

Et annet tiltak som ble undersøkt ved hjelp av et GIS-verktøy, er om vindparker kan gjøres mer fuglevennlige ved å unngå å plassere vindmøllene der det er mest oppdrift. Større fugler som rovfugler tiltrekkes av oppadgående luftstrømmer for å sirkle eller seile, noe som kan føre til kollisjoner med vindturbiner. Undersøkelsene viste at i Norge er oppdrift dannet av topografi sterkere enn ved termisk oppdrift, et funn som kan brukes når man skal velge utplassering av vindturbiner.

Roel May understreker overfor Naturpress at han ikke er ekspert på vindressurser, men han mener at det ofte vil være nok å plassere vindturbiner litt bort fra fjelltopper eller bratte fjellsider for å unngå økt kollisjonsrisiko.

– Det betyr ikke at man ikke kan bygge vindkraft på fjell på grunn av kun dette. Jeg tror at vindforholdene også ville være bra på sånne steder, skriver May i en e-post til Naturpress.

– Industrien og myndighetene må gjøre «naturlig vindkraft» til standarden

– Jeg tror at grundige for- og etterundersøkelser i forkant av utbygging samt å aktivt ta i bruk avbøtende tiltak vil kunne gjøre det mulig å unngå potensielt konfliktfylte områder og minimere de negative effektene i planområdene, sier Roel May, som tar til orde for at industrien og myndighetene bør ta ansvar og gjøre «naturlig vindkraft» til standarden i Norge.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?