Greenpeace-skipet Rainbow Warrior blokkerte torsdag kveld innseilingen til Brofjorden havn på den svenske vestkysten.
Greenpeace sier at hensikten var å hindre det norskeide tankskipet Grena Knutsen fra å anløpe oljeselskapet Preems raffineri på stedet.
Demonstrasjonen ble fulgt av et krav som er rettet til Sveriges statsminister Stefan Løfven, om at den «svenske regjeringen velger Parisavtalen over Preem», og stopper planene om utvidelse av oljeraffineriet Preemraff.
Frakter råolje fra Gullfaks på norsk sokkel
Leder i Greenpeace Norge, Frode Pleym, forklarer i en pressemelding at hindringen av skipet Grena Knutsen er knyttet til at det frakter råolje fra Gullfaks-feltet via Preemraff og videre ut i verden.
– Klimaendringene stopper ikke ved svenskegrensa, og den norske regjeringen er ansvarlig for de klimagassutslippene vi eksporterer. Norge er verdens syvende største eksportør av CO2, midt i en pågående klimakrise. Utslippene Norge eksporterer er nesten ti ganger større enn utslippene her hjemme, sier Frode Pleym.
Den svenske avisen Expressen skriver om aksjonen.
Preemraffs pressekontakt Stig Nilsson, bekrefter til avisen at de har en pågående situasjon med Greenpeace i Brofjorden, og at kystpoliti, kystvakt og landpoliti er på plass.
– Rente generelt er det menneskers rett å protestere, bare man ikke bryter lover og regler. Jeg kan ikke bedømme dette akkurat nå, om hvordan dette kommer til å utvikle seg, sier han til Expressen.
– Utvidelse av Preem vil gjøre det til Sveriges største CO2-enkeltkilde
Ifølge Greenpeace vil CO2-utslippene fra Preem-anlegget øke med én million tonn hvert år, hvis den svenske regjeringen innvilger Preems søknad om utvidelse av raffineriet i Lysekil.
Det vil gjøre det til Sveriges største enkeltkilde til CO2-utslipp, hevder Greenpeace.
Isadora Wronski, leder for Greenpeace Sverige, mener Sverige er et av de landene i verden som har best forutsetninger til å omstille seg vekk fra olje til et mer bærekraftig samfunn.
– Beslutningen om utvidelse av Preemraff er en lakmustest for regjeringen. Det er ikke mulig å være en klimaleder og samtidig tillate en utvidelse av et oljeraffineri som låser oss fast til en fossil infrastruktur i flere tiår framover. Löfven må velge Parisavtalen, ikke Preem, sier Wronski.
– Det finnes ikke et eneste godt klimaargument for å utvide dette oljeraffineriet. Den globale oljeproduksjonen må minst halveres innen 2030 dersom vi skal unngå de verste konsekvensene av klimakrisa. Dersom Preemraff utvides vil det bli umulig for Sverige å nå nasjonale klimamål og forpliktelsene i Parisavtalen. Omstillingen må skje nå, sier Pleym.