Det er høst – snart vinter, og i biltrafikken er det høysesong for bruk av spylervæske. I Norge bruker vi 680 tonn med plast til spylervæskedunker, hvert år.
– Det er enorme mengder plast, som burde være helt unødvendig, sier gründer Bernt Rognlien fra Kløfta i Akershus.
Nå har han skapt et plastfritt alternativ.
– Jeg har lenge irritert meg over de store plastikkbeholderne vi bruker når vi fyller spylervæske på bilen. Både på grunn av plassen de tar i bagasjerommet, men ikke minst på grunn av den store mengden plast de fører med seg, sier Rognlien i en pressemelding fra Bjørkes Kjemi.
Fikk idéen ved kjøkkenbordet
Han forteller at han fikk en idé en morgen han satt ved frokostbordet og drakk juice.
Kunne det gå an å bruke samme type materiale som i juicekartongen, til å fylle spylevæsken på? Rognlien gikk rett ut i garasjen med den tomme kartongen og gjorde en test. Ville kartongen holde?
Det skulle etterhvert vise seg at kartongen tålte både spylervæske og transport, når prototyp var klar og ble testet. Men før Rognlien kom så langt måtte han gjennom tusenvis av arbeidstimer og mange søvnløse netter, forteller han.
Nå er spylervæske på kartong i salg
I dag er produksjonen av spylervæske på pappkartong i full gang hos Bjørkes Kjemi AS i Kongsvinger.
– Det har vært en skikkelig reise, men jeg føler at vi alle har et ansvar for å redusere mengden plast vi bruker og mengden plast som kommer på avveie. Når vi kan klare å skape et alternativ som er mer bærekraftig her i Norge er det ekstra gøy. Det å kjøpe spylervæske på papp istedenfor plast burde være en av de enkleste måtene å gjøre en liten innsats for miljøet på, sier Bernt Rognlien.
Han opplyser at flere selskaper har meldt sin interesse for å selge spylervæske på papp, og produktene er nå i salg i flere av dagligvarebutikkene til Kiwi, Spar, Joker og Eurospar. I tillegg er det en del bilforhandlere som også selger produktet.
– De fleste selskap i dag har et uttalt mål om å gjøre en innsats for miljøet, og mange har også undertegnet plastløftet til Grønt Punkt. Jeg er derfor optimistisk til at det skal bli lett for oss som forbrukere å gjøre gode miljøvalg, sier gründer Bernt Rognlien.