Illustrasjon: Norled.

Norled og Westcon har inngått samarbeid om bygging av den helelektriske Ryfylkefergen som skal i operasjon fra 2022.

Fergen skal bygges på Ølen, på Westcon Yard.

– Vi ønsker at vår virksomhet skal skape positive ringvirkninger i samfunnet rundt oss. Derfor er det veldig gledelig at denne fergen kan bygges i Norge, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled i en melding.

Kontrakten for nybygget ble undertegnet denne uken. Tidligere i år inngikk partene en avtale om enda to nybygg på Ølen, hvorav det ene nybygget blir Norges første hydrogenferge.

Trenger ikke lade på dagen

Annonse

Ryfylkefergen vil bli helelektrisk og utstyrt med batterier som gjør at man slipper å lade i løpet av dagen. Fergen bygges i aluminium, og lasten vil kunne tas om bord med kran, truck og biler. I tillegg vil fergen bli utrustet med en spesialrampe som kan brukes på kaier hvor det ikke finnes normale kjørebroer på land.

Ruta vil være mellom Nedstrand og Stavanger, og betjene alle ryfylkeøyene på sambandet. Designer av fergen er LMG Marine i Bergen, og oppdragsgiver er Kolombus Rogaland.

Fergen vil ha en makskapasitet på 99 personer, 27 personbiler og to trailere.