Elektrifiseringen av Norge har økt med to prosentpoeng de to siste årene. – Det er alt for lite om vi skal nå Norges klimamål, sier næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO), Per Øyvind Voie.
Han viser til at elektrifisering er det viktigste norske klimatiltaket, og ber politikerne få opp farten.
EFO står sammen med Bellona bak nettstedet Elbarometer.no, som viser hvor elektrifisert Norge er, både som helhet og fordelt på sektorer. Torsdag 29. oktober ble Elbarometeret oppdatert med 2020-tall. Dette er den første oppdateringen på to år.
Oversikten på Elbarometer.no viser at Norge som helhet nå er 53 % elektrifisert. Det er en oppgang på 2 %-poeng siden 2018.
– Vi trenger mye større fart i arbeidet med økt elektrifisering, sier Voie.
Transportsektoren flinkest
Ifølge oversikten er transport den eneste hovedsektoren som kan vise til fremgang og økt elektrifisering. Den økte elektrifiseringsgraden er drevet frem av særlig flere elbiler og introduksjonen av en rekke elektriske ferger. Veitransporten har gått fra 7 % elektrifisering i 2018 til 13 % elektrifisering i 2020. Kysttransporten har gått fra 0 % til 3 % i samme tidsrom. Dette er store sektorer som dermed drar landsgjennomsnittet opp.
Voie peker på at politikerne har satt ambisiøse mål for elektrifiseringen av transportsektoren, og fulgt opp med gode rammebetingelser og virkemidler.
– Det gir resultater, sier Voie. Hans ønske er at erfaringene fra transportsektoren overføres til andre sektorer.
– Det er avgjørende om vi skal lykkes med ambisjonene om Norge som verdens første helelektriske samfunn.
Alle tallene i Elbarometeret ligger åpent og er gratis tilgjengelig for alle.