Ifølge World Economic Forum (WEF) eksisterer det allerede i dag nok råstoffkapasitet til årlig å produsere 500 millioner tonn med det som kalles bærekraftig flybensin, eller SAF (Sustainable Aviation Fuel).
En slik mengde vil være nok til å dekke behovet til hele verdens flytrafikk i 2030, ifølge analysen som gis i en ny rapport som WEF nettopp har presentert. I 2019 ble det produsert kun 200.000 m3 SAF. Kommersiell lufttrafikk bruker i dag om lag 300 millioner tonn årlig, med jetdrivstoff.
Råstoffene til ikke-fossilt jetdrivstoff – SAF – er lokalt oppsamlet avfall, avfall fra landbruksproduksjon og matoljerelatert avfall. At slikt drivstoff er fullt ut likeverdig med konvensjonell, fossil flybensin, dokumenteres med at det allerede er gjennomført 250.000 flytransporter med SAF. Drivstoffet er kompatibelt med eksisterende flypark og påfyllingsinfrastruktur.
Trenger stimulering for å komme i gang
Flaskehalsen ligger i produksjonskapasiteten. Med den investeringstakten som eksisterer pr i dag, vil det bare kunne produseres om lag 4 millioner tonn årlig , eller ca 1 % av etterspørselen, i 2030. WEF etterlyser derfor hurtig stimulering av det de kaller «et levedyktig SAF-ekosystem».
For å lykkes med å få opp produksjonen er man avhengig av flere nye teknologilinjer, og et omfattende samarbeid mellom viktige aktører, understreker WEF i en melding som er sendt ut. Den største utfordringen vil være å utvikle et egnet, kommersielt system for finansiering, samt utvikle insentiver og reguleringsmekanismer, mener organisasjonen.
Begrensningene til el og hydrogen
Elektrisk drift er ikke glemt. WEF tror at utvikling og iverksettelse av flytransport som går på el-hybrid eller hydrogen, vil kunne hjelpe flyindustrien å nå det neste effektivitetsmålet. Men i større skala vil man måtte trenge fra 10 til 20 år på en slik utvikling, skriver WEF, og legger til at rekkevidden med slik drift fortsatt vil være en begrensende faktor.
I India jobbes det for tiden med et pilotprosjekt for å skape en ny SAF-sektor i flybransjen.