Naturvernforbundet er knallhard i sin kritikk av Nasjonal transportplan (NTP), som regjeringen la fram fredag.
Organisasjonen krever rett og slett at hele planen må skrotes og lages på nytt. 1200 milliarder kroner er satt av til 80 ulike samferdselsprosjekter i planen.
– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi står midt i ei naturkrise og klimakrise. Denne transportplanen kommer til å binde opp klimagassutslipp og ødelegge verdifull natur. Transportplanen må skrotes, og regjeringen må komme tilbake med en ny plan som reduserer bil- og flytrafikk, legger til rette for bedre tog og kollektivtransport i hele landet og satser stort på bærekraftig transport i våre byer og tettsteder, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.
I pressemeldingen som er sendt ut pekes det konkret på fire områder hvor organisasjonen mener natur og miljø taper:
Broprosjektet «Hordfast» sør for Bergen er det ene, og kalles et skrekkeksempel:
«Bruprosjektet vil gi mer pendling og reising generelt, også inn og ut av byene og dermed skape mer kø og miljøproblemer. Brua vil gi store naturinngrep, og det blir klimagassutslipp når myr og annen natur bygges ned«.
– Det er veldig trist at regjeringen ikke heller vil satse på elektriske ferjer og utbedring av dagens vei. Naturvernforbundet vil fortsette kampen mot dette monsterprosjektet, som statsforvalteren har omtalt som det største naturinngrepet i Hordaland i moderne tid, sier Silje Ask Lundberg, leder i forbundet.
– Legger opp til at motorveiene blir grunnstammen
En tredje rullebane på Gardermoen er ikke skrotet i NTP, men skjøvet fram i tid. Avinor kan derfor fortsette å planlegge for at flytrafikken skal vokse langt utover nivået før pandemien, kommenterer Naturvernforbundet.
– En slik vekst i flytrafikken er uakseptabelt for klimaet. Flyplassutvidelsen vil gi mer støy og bygge ned verdifull dyrka og dyrkbar jord. Vi forventer at Stortinget nå parkerer dette prosjektet for godt, sier Lundberg.
Naturvernforbundet kritiserer videre NTPs satsing på «overdimensjonerte motorveier for høy fart», og at det satses systematisk på at motorveier blir grunnstammen i transportnettet. Forbundet frykter at godstransporten på jernbanen kan kollapse.
– Dette understreker igjen behovet for å vrake de gigantiske motorveiplanene og heller forbedre det veinettet vi har, i kombinasjon med større satsing på jernbane. Nå som transportsektoren skal omstilles i grønn retning, kan vi ikke tråkke på gassen like før en brå sving, kommenterer Silje Ask Lundberg.
Hareide: – NTP svekker ikke klimamålene
Samferdselsminister Knut Arild Hareide vedgår at det ikke finnes en samlet klimavurdering knyttet til NTP, men at det er gjort analyser på enkeltprosjekter. Men det er klimaeffekten av det som går på veiene som er viktigst, ikke hvordan transportnettet bygges, fremholdt han på NRK fredag.
– NTP følger opp klimaforpliktelsen, og vi ligger i rute til å nå den. Det er en kostnad ved å bygge ut infrastruktur, men i Norge kommer veien til å være viktig, sa Hareide til Dagsnytt 18, der han møtte leder i Natur og Ungdom, Therese Hugstmyr Woie.
Hareide pekte blant annet på tilskuddsordningene til kollektivtransport, som han kalte en historisk satsing.
– Man fortsetter å bygge landet med den infrastrukturen som gjør det vanskelig å løse klimaproblemene og naturproblemene, sa Hugstmyr Woie, som mente at de store motorveiene er usikre elementer knyttet til klimautslipp.
Sabima er en av de andre miljøorganisasjonene som kritiserer NTP.
Natur taper, hevder Sabima: «Statens Vegvesen og Nye Veier skylder på «samfunnsnytte» og velger å ødelegge uerstattelige naturområder. Vårt krav: NTP-prosjekter må vise oversikt over tapt naturmangfold og kontrolleres», tvitrer organisasjonen fredag.