Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi for å få bygget verdens første nullutslipps bulkskip. Illustrasjon: Norwegian Ship Design.
- Annonse -

Det nye skipet er 88 meter langt og skal ha en hydrogendrevet hovedmotor, med rotorseil som tilleggskapasitet.

Med gunstige vindforhold vil rotorseilene sørge for at skipet kan seile i 8 knops fart med kraft generert fra de to vindrotorene alene.

Det er Egil Ulvan Rederi som skal bygge det som aktørene bak kaller verdens første utslippsfrie bulkskip. Felleskjøpet Agri har sammen med HeidelbergCement inngått avtale med rederiet for å få bygget det 88 meter lange, grønne skipet.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn: Gledelig

– Regjeringens klimaplan viser hvordan vi skal nå klimamålene og skape nye, grønne jobber. Vi skal blant annet redusere utslippene fra innenlands skipsfart med 50 prosent innen 2030. Da er det gledelig at Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement krever nullutslipp for sin sjøtransport, og at det norske rederiet Ulvan vant konkurransen om å bygge verdens første utslippsfrie lasteskip for trafikk langs norskekysten, sier klima- og miljøminister Rotevatn i pressemeldingen fra DNV.

Skipet blir også utstyrt med senkekjøl og stort ror som gjør det enklere å seile med minimal avdrift, og med det også gi et lite bidrag til redusert energibehov. Om bord installeres det en – elektrisk, må vite – gravemaskin for lossing og lasting. Skipet skal kunne bruke landstrøm ved opphold i havner.

Det er Norwegian Ship Design (TNSDC), på vegne av Ulvan Rederi, som har designet skipet. Bak prosessen lå en konkurranse. Ideen om et nullutslipps bulkskip ble lansert i januar 2019, og videreført som et pilotprosjekt i regi av Grønt Skipsfartsprogram. I juli 2020 utlyste HeidelbergCement og Felleskjøpet en anbudskonkurranse, der Egil Ulvan Rederi vant i konkurranse med 30 andre anbydere.

Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi, kommenterer: – Det ligger i vårt DNA å være framoverlente og sprenge grenser. Det hjelper godt å ha eiere som er over middels interessert i teknologi. De er veldig «hands on». Sammen skal vi realisere dette prosjektet og skape et unikt skip.

- Annonse -

Skal frakte korn, pukk og grus

Verdens første nullutslipps bulkskip skal seile langs norskekysten mellom Østlandet og sørvest-landet. Lasten fra øst til vest vil være korn for Felleskjøpet, mens returlasten vil være byggeråstoff (pukk og grus) for HeidelbergCement. De to lasteeierne er tildelt en 15 års kontrakt for drift av skipet.

– Det er veldig spennende å nå jobbe med et konkret konsept og rederi. Ulvan Rederi har levert et fremoverlent konsept med lavt energiforbruk og har vist stor forståelse for våre behov som vareeiere. Vi gleder oss til å ferdigstille detaljene rundt design, bygging og operasjon sammen med Felleskjøpet og Ulvan, og vi ser frem til å ta i bruk verdens første utslippsfrie bulkskip, sier Lars Erik Marcussen, Project Manager Logistics, HeidelbergCement.

Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet tilføyer: – Med valget av Ulvan Rederi som partner er vi enda et viktig skritt nærmere verdens første utslippsfrie bulkskip. Rederiet har vist stor vilje til innovasjon og presentert veldig spennende løsninger i anbudsprosessen. Det var et samstemt prosjekt som gjorde sitt valg og vi gleder oss til å ta arbeidet inn i en ny fase. Nå kan vi endelig bli konkret i planleggingen og tilpasse partenes behov i det som skal bli et langt samarbeid. Nå ser vi skipet i horisonten.  

Målsettingen er å kunne sette skipet inn i ordinær drift tidlig 2024.

FAKTA om skipet

Hydrogendrevet bulkskip, ingen utslipp av klimagasser i operasjonen hverken underveis eller i havn.

  • Lengde                       88,00 m
  • Bredde                       16,50 m
  • Lasterom, volum      6 500 m3
  • Dødvekt                      5 500 t
  • Fart                             8-10 knop
  • Rekkevidde                ca 600 nautiske mil
  • Selvlosser                  Sennebogen elektrisk gravemaskin
  • Fremdriftssystem:
    • 1 BeHydro hydrogen forbrenningsmotor 1500 kW, koblet direkte til propell via reduksjonsgir med batteri- og energigjenvinningssystem
    • 2 Flettner-rotorer (vindseil), nedsenkbar kjøler
  • Drivstoff: Komprimert hydrogen
  • System for landsstrøm
  • «Powered by Nature» – opp til 8 knop på vindrotorene alene ved 10 m/s vind
  • Designselskap: Norwegian Ship Design
FAKTA Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprogram (GSP) er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører. Om lag 75 partnere inngår i programmet. Programmet ledes av DNV og skal være et effektivt virkemiddel for iverksetting av regjeringens strategier og planer. Programmets visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart. Programmet har startet opp 32 piloter, hvorav 8 er realisert eller under bygging.


- Annonse -
Vil du annonsere her?