Stikkord: skipsfart
Skipet er 88 meter langt og skal ha en hydrogendrevet hovedmotor, med rotorseil som tilleggskapasitet.
Målet er at Narvik skal bli Norges hydrogenhovedstad.
– Risikoen for skade på miljøet skal vere låg. Eit forbod mot tungolje som gjeld heile Svalbard er eit naturleg steg å ta for å redusere denne risikoen, seier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V)
Et norsk skip bygges om. Under gode vindforhold vil skipet kunne seile uten bruk av hovedmotor, og i stedet drives av innovative rotorseil.
Et gjennomsnittlig bulkskip kan redusere sine CO2-utslipp med 22 000 tonn CO2 eller 12,5 % over en periode på 60 måneder, hevder utviklerne.
Skipsfartsnæringen vil innføre selvpålagt «klimaavgift» – kan gi 5 mrd kroner på 5 år til FoU
Redaksjonen -
De største globale skipsfartsorganisasjonene vil fremme forskning og utvikling på lavutslippsteknologi, finansiert via en internasjonal og selvpålagt drivstoffavgift.
Starten på dette initiativet er at en bred sammenslutning av de største bransjeorganisasjonene innen internasjonal shipping, onsdag leverte inn et forslag til resolusjon til Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO).
Resolusjonen foreslår ifølge en pressemelding...
Samtidig har strategien en visjon om å fase ut klimagassutslipp fra skipsfarten så raskt som mulig i dette århundret.
– Dette er en milepæl i arbeidet for å redusere klimagassutslippene fra internasjonal
skipsfart. Dette er Parisavtalen for skipsfarten, og det er et stort gjennombrudd at strategien inneholder en visjon om nullutslipp....