Knut Arild Hareide og Abid Raja åpnet aksjonen også i 2020, da var det mulig å møtes fysisk. Foto: Fredrik Lund, Bedriftsidretten.

Den årlige Sykle til jobben-aksjonen som Bedriftsidretten har arrangert i 48 år, er i gang.

Både kultur- og likestillingsminister Abid Raja og samferdselsminister Knut Arild Hareide har valgt å finne frem sykkelen og delta på årets kampanje sammen med resten av sine kolleger i de representative departementer. 

− Med pandemien har det blitt mye stillesitting og stive nakker. Derfor er vi mange som gleder oss stort til Sykle til jobben-aksjonen. Sykling gir oss bevegelsesfrihet, glede og helse. Og alt dette på en grønn måte. Å velge en aktiv reisevei til jobb er bra for deg og miljøet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en melding fra Norges Bedriftsidrettsforbund. 

Appen er klar

Forsiden på den nye appen.

Nytt av året er at en egen Sykle til jobben-app nå er ferdig og kan lastes ned. Den er integrert mot både Strava og Polar, og skal gjøre det enkelt å få opp statistikk over egen aktivitet, eller laget og virksomheten sin.

Kampanjeleder Emil Borgersen forteller at mange kommuner i år har tatt et eget grep.

– Over 40 kommuner rundt om i hele landet har inngått avtale med Bedriftsidretten som sikrer deres innbyggere gratis deltakelse, sier Borgersen, og legger til at oversikten over gratiskommunene står på nettsiden.

Og ifølge kampanjelederen er det ikke for sent å delta på årets Sykle til jobben aksjon, verken for de som vil delta, eller for kommuner som ønsker en avtale som sikrer deres innbyggere gratis deltakelse.

Også rettet mot hjemmekontoristene

I år vil Sykle til jobben-aksjonen også være rettet mot alle de som fortsatt sitter på hjemmekontor som følge av pandemien. Dessuten skal kampanjen også være en motivasjon til økt fysisk aktivitet i en tid hvor mye av annet aktivitetstilbud fortsatt er på vent. 

Kampanjeleder Emil Borgersen er svært fornøyd med at de to ministrene og profilerte politikerne støtter opp om årets Sykle til jobben-aksjon, og vil bare understreke det som både Raja og Hareide sier om kampanjen.

− Sykle til jobben-aksjonen kan være et viktig samlingspunkt for folk som sitter isolert på hjemmekontor. Det er også en motivasjon til å drive med fysisk aktivitet som ikke bare er lavterskel, men også koronavennlig, påpeker kampanjelederen. 

Både bedrifter og enkeltpersoner kan delta ved å etablere lag med deltakere som både motiverer hverandre til aktivitet. Kampanjen gir mulighet til å utfordre hverandre i interne konkurranser i tillegg til de nasjonale konkurransene i aksjonen. Og det er mange premier som skal lokke til deltakelse. 

– Passer for alle 

Begge ministrene ser frem til å bli med på årets Sykle til jobben-aksjon.

– Kampanjen er virkelig en fantastisk måte å opprettholde treningsmotivasjonen på. Denne konkurransen passer for alle, og får frem både konkurranseinstinktet og lagspiriten! I tillegg er det et sosialt digitalt samlingspunkt, som er et spesielt godt tiltak akkurat nå. Og er du på hjemmekontor så kan du heller gjøre noen øvelser hjemme som erstatning for syklingen, sier Abid Raja.


- Annonse -
Vil du annonsere her?