Posene med overskuddsmat hentes like før stenging. Foto: Michael Johnsen.

Hittil i 2021 er 170 000 matposer reddet fra søpla, i ordningen som butikkjeden Meny tilbyr sammen med appen Too Good To Go.

Siden starten i 2017 er en halv million matposer reddet.

– Kundene er blitt mye mer bevisste på matsvinn og synes ikke lenger det er flaut å kjøpe nedprisede varer, sier Unni Skjønhaug, ansvarlig for matsvinn i Meny, i en pressemelding.

Om lag 140 MENY-butikker er med i ordningen. Skjønhaug sier hun ser den samme tendensen i kundeatferd i butikkenes nedprisingshyller, etablert i 2012. Her ligger rabatterte varer som nærmer seg utløpsdato.

– De første årene var det en mindre kundekrets som oppsøkte nedprisingshyllene, mest drevet av å spare penger. De siste to-tre årene er det mange flere som bevisst går hit også med matredding som motiv. Det er ikke lenger slik at kundene tar en kjapp sving innom, nærmest i skjul, sier Skjønhaug.

– Posene fra Meny er veldig populære og inneholder blant annet bakervarer, frukt, grønt, pålegg og mat fra ferskvaredisken, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go.

Automatiske stekeplaner har virket

Våren 2021 innførte Meny automatiske stekeplaner i sine brødavdelinger basert på avanserte algoritmer, kjøpsstatistikk og salg i sanntid, for å ha en riktigere mengde av ulike brød inn mot kveld, fremfor rikelig av alle 50 brødtyper. De nye stekeplanene har fra 1. mars ført til en reduksjon i brødsvinn på 35 prosent, tilsvarende ca. 750 000 brød.

– På butikkplakater er vi ærlige på at vi i kampen mot matsvinn kan gå tom for kundens favorittbrød, men da anbefaler vi gode alternativer. Kundene skjønner dette, sier Skjønhaug.

Menys tall om matsvinn:

  • Årlig kaster vi totalt 453 650 tonn spiselig mat i Norge, ifølge Hovedrapporten for matsvinn 2020
  • 1/3 av maten som produseres på verdensbasis ender hvert år som svinn
  • Målet til Meny er å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2025
- Annonse -
Vil du annonsere her?