
– Dyp samfunnsendring er personlig, politisk og alt imellom og koker ned til at vi må alle mestre én ting: Samarbeid.
Det sier professor Alfredo Jornet Gil ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO.
– Vi tester nå ut nye samarbeidsmåter som vi tror kan gi oss innsikt i hvordan klimaomstilling kan skje, forteller Alfredo Jornet Gil.
Gjennom innovasjonsprosjektet Action for Sustainability through Knowledge Co-creation (ASK) har han koblet nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek.
Målet er å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning og vise hvordan skoler kan samarbeide med eksterne aktører for å bidra til omstilling til et mer bærekraftig samfunn.
– Kanskje vil dette inspirere andre til å prøve det samme senere, både lokalt og nasjonalt, sier utdanningsforskeren i meldingen fra UiO.
Video med professor Erik Knain: «Skal gjøre elevene i stand til å løse klimakrisen»
– Vi må mestre samarbeid
– Skoleeksperimentet «tvinger» lærerne, elevene og de eksterne partnerne til å løse en oppgave sammen. Slik utfordres de til å tre ut av sine vanlige praksiser og tøye de institusjonelle grensene, sier han.
Helt konkret må elevene sette seg inn i driverne av klimakrisen for så å analysere utvalgte bedrifters konkrete arbeid med grønn omstilling.
Jornet Gil mener arbeidsmåten vil gi elevene et personlig forhold til oppgaven og dermed en dypere læring om temaet.
– Dyptgripende samfunnsendring er personlig, politisk og alt imellom og koker ned til at vi må alle mestre én ting: samarbeid, sier han.
Nye måter å forholde seg til klima- og naturkrisen på
– Samtidig skal elevene produsere oversikt og kunnskaper om veldig konkrete firmaer som vil være nyttig for andre å lære om, blant andre Finans Norge, sier han.
Prosjektet skaper dermed erfaring med nye praksiser og nye måter å forholde seg til klima- og naturkrisen på, noe FNs klimapanel gav verdens ledere en marsjordre om tidligere denne uken.
– For å kunne overleve i en verden i så drastisk endring, er vi nødt til å lære oss å samarbeide på tvers av institusjoner og disipliner, sier Jornet Gil.