En halv million elbiler ruller nå på norske veier. Det får Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen til å juble. Foto: Elbilforeningen.
- Annonse -
FIVH søker fundraisere

Norsk elbilpolitikk har vært en «gedigen suksess», mener Elbilforeningen.

500.000 elektriske drevne person- og varebiler kjører nå på norske veier.

– Få andre enn Elbilforeningen trodde dette kunne være mulig da elbilpolitikken i sin tid ble etablert, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det er flest Nissan Leaf ute på de norske veiene. Volkswagen e-Golf er på 2. plass og Tesla Model 3 på 3. plass.

Annonse

– Elbil er nå blitt folkebilen. Den dominerer totalt i nybilmarkedet, og nå vokser også bruktbilmarkedet. Denne suksessen har vi nordmenn all grunn til å være stolte av. Utskiftingen av en forurensende bilpark er det mest effektive klimatiltaket vi har, og nå skal politikerne ta oss i mål. I 2025 skal ingen nye biler bruke bensin og diesel, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I 2021 utgjorde elbiler 64,5 prosent av nybilsalget. De tre første månedene av 2022 valgte 8 av 10 nybilkjøpere elbil. Utviklingen forplanter seg videre i bruktmarkedet.

– Komplisert betaling

Norge har nå 4344 hurtigladere, noe som betyr at for hver hurtiglader er det 115 elbiler. Elbilforeningen sier seg fornøyd med utbyggingstakten de siste årene, men minner om at det må bygges om lag 5000 nye hurtigladere innen utgangen av 2025 for å holde tritt med elbilsalget.

– Vi feirer den enorme elbilsuksessen, men det er verdt å legge merke til at mens elbilistene elsker bilen sin, så ergrer de seg over hvor komplisert det skal være å betale for hurtiglading, sier Bu.

– Derfor har Elbilforeningen på vegne av medlemmene, bedt regjeringen lage regler som gjør at forbrukerne kan få betale med kort direkte på hurtigladeren.


- Annonse -
FIVH søker fundraisere