Den er ikke stor, men den jobber raskt. Foto fra leverandør.

Et nyutviklet robotverktøy for undervannsbruk inspiserer skipsskrog og fjerner biofilm og begroing.

Robotkjøretøyet, som er kalt HullSkater, kan slik bidra til å redusere drivstofforbruket til skip, og dermed også redusere CO2-utslippet.

På et stort skip vil redusert friksjon raskt bety drivstoffbesparelser av en viss størrelse.

Den norske malingsfabrikken Jotun, som sammen med teknologibedriften Semcom står bak nyvinningen, har beregnet at et gjennomsnittlig bulkskip kan redusere sine CO2-utslipp med 22 000 tonn CO2 eller 12,5 % over en periode på 60 måneder. Den potensielle kostnadsbesparelsen utgjør heller ikke småpenger – for samme tidsrom er den stipulert til 4 millioner amerikanske dollar, oppgir Jotun i en pressemelding.

Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO beregner at skipsfarten i dag står for om lag 3 % av verdens samlede klimagassutslipp, ifølge Jotun.

I tillegg til at roboten fjerner begroing og på den måten minker friksjonen i vannet, mener Jotun at bruk av verktøyet også kan redusere spredningen av uønskede, vannlevende arter.

Ferdig rengjort skrog på fra 2 til 8 timer

HullSkater kan kjøre både vertikalt og opp ned på skroget uten å falle av, fordi den har magnetiske hjul som hver seg har elmotorer for framdrift og styring. Kameraer og sensorer på kjøretøyet sikrer navigasjonsinformasjon til operatøren og dokumenterer status på skroget. De spesialdesignede motoriserte børstene hindrer begroing på skroget. Kjøretøyet er koblet til operatørens kontrollsentral via en styrekabel, og kan fjernstyres fra hvor som i helst i verden med 4G-dekning. Avhengig av størrelsen på og forfatningen til skroget vil inspeksjon og proaktiv rengjøring vanligvis ta fra 2 til 8 timer, opplyser Jotun.

Roboten oppbevares om bord i fartøyet, og er umiddelbart klart til bruk når skipet ligger stille. For rederiene gir dette økt operasjonell fleksibilitet, samtidig som miljøavtrykket blir mindre, påpeker utviklerne.

Mener prosjektet er banebrytende

Jotun og Semcon har også samarbeidet med Kongsberg Gruppen, DNV GL, Telenor og Wallenius Wilhelms, om prosjektet.

– Dette er et banebrytende prosjekt når det kommer til proaktiv rengjøring av skrog, og vi er stolte over å ha fått bidra med bredden av vår kompetanse og erfaring spesielt innenfor robotteknologi og digitale løsninger. Det faktum at operasjonen skjer både over og under havoverflaten, fører til at dette prosjektet er over gjennomsnittet utfordrende, sier prosjektleder hos Semcon, Sindre Nævdal, i pressemeldingen.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?