Adm. dir. i Iceland, Richard Walker deltar på plastsøppeldugnad på en engelsk strand (skjermdump/YouTube/Iceland)
- Annonse -

Det sikrer kjeden en plass blant topp 10 i UK, målt i handelsvolum.

Iceland har varslet at all plastemballasje skal fjernes fra kjedens egne merkevareprodukter innen 2023, og dette utfasingsarbeidet har allerede startet. To serier med hurtigmat, en barnematserie og en med indiske retter, kommer nå i papirbaserte pakninger i stedet for plast.

Totalt skal mer enn 1.400 produkter i sortimentet til Iceland få ny, plastfri emballasje. Plastforbruket til Iceland utgjør i dag 2 prosent av totalen i Storbritannia, men det dreier seg likevel om 30.000 tonn plast i året.

«Takk gud at noen gjør noe!»

Ansvarlig for emballering og etiketter i selskapet, Ian Schofield, sier til nettstedet TwoSides – referert av Grafkom.no – at reaksjonene de har fått har vært nesten utelukkende positive.

– Jeg vil si at det har vært ca 98 prosent positive reaksjoner fra media og industrien til kundene. Samme dag som vi gikk ut med våre planer så hadde jeg et intervju hos BBC og kvinnen i resepsjonen sa “Takk gud at noen gjør noe!”, sier Schofield.

Varekjeden skriver på sine nettsider at plastforurensing ikke lenger kan ignoreres av varehandelen, og at de derfor tar et viktig grep for å fremme en plastfri framtid.

Videoen er Icelands – fra en strand i Brighton i England:

 

Ian Schofield legger ikke skjul på at prosessen med å erstatte plasten på egne varer blir tøff.

– Det kommer ikke til å bli lett. Frossen mat står for 30 prosent av Icelands salg, og 90 prosent av all frossenmat er våre egne varemerker. Så alle våre grønnsaker, alle våre kyllingnuggets med mer, har i dag plastemballasje. Til og med fisken, som drepes av plast, pakkes altså inn i selvsamme materiale.

LES OGSÅ: Nederlandsk supermarkedkjede innfører plastfri sone

Papir kan av og til være bedre enn plast

Likevel står en rekke emballasjeleverandører klare til å vise fram sine løsninger til Iceland.

– Både papirbaserte løsninger, men også plastbedrifter kommer opp med alternativer til plast. Det er bra at flere aktører innser hvor viktig dette er.

I Norge har flere av de store dagligvarekjedene foreløpig valgt en forsiktig tilnærming til en eventuell fjerning av plast på matvarer, en holdning som også får en viss støtte fra miljøkretser.

Årsaken er i stor grad mulig negativ innvirkning på holdbarhetstiden på mat, og derav igjen muligheten for økt matsvinn. Men erfaringer som Iceland har gjort seg, viser at papiremballasje i noen tilfeller kan være et veldig godt valg.

– Vi har allerede gått tilbake til papiremballasje på visse produkter, feks på druer og det gjør faktisk at de holder seg bedre, forteller Ian Schofield i Iceland.

Kommer til Norge før sommeren

Nordmenn kan ganske snart få anledning til å følge utviklingen med innføring av plastfrie varer hos den engelske varekjeden. Nylig ble det kjent at Iceland etablerer seg i Norge, og før sommeren inntrer skal to butikker være i sving på østlandsområdet

Det er Dagens Næringsliv (DN) som melder dette, og som siteres av Dagbladet.

Ifølge butikkinvestor Geir Olav Opheim skal Iceland-butikkene i Norge selge spesialiteten frossenmat, men også ha tradisjonelle varer som melk og brød.

– I første omgang åpner vi to for å lære det norske markedet å kjenne. Vi fininnstiller hvilke produkter vi skal ha og får systemet og verdikjeden opp og går. Men vi må ha flere enn to butikker hvis dette skal gå bra, sier Opheim til Dagens Næringsliv.

Så gjenstår det å se om norske kunder vil omfavne plastfrie initiativ, når det gradvis innføres også her.


-Annonse-

 

 

 

 

 

- Annonse -