Det er BBC som skriver om undersøkelsen. Forskere besøkte 126 bilforhandlere i 15 byer i Danmark, Sverige, Finland, Island og Norge.
Forskningen er presentert i publikasjonen Nature Energy.
Det viste seg at da gjestene, som utga seg for å være mulige bilkjøpere, ble underkommunisert om muligheten for å kjøpe en elektrisk drevet bil.
I 77 % av bilbutikkene som solgte elbiler brakte selgeren ikke elbiler opp som et alternativ.
Men derimot falt det flere bemerkninger fra bilselgerne som gikk i elbilens disfavør:
«… den økonomiske siden ved energieffektiviteten henger ikke i hop…»
«… denne får du kun i bensin- eller dieselutgave…»
«… den vil ruinere deg økonomisk…»
«… den går bare i 80 km/t…»
I stedet ble «kundene» sterkt anbefalt å velge en bensin- eller dieselbil.
Signaler fra myndighetene, blir av forskerne oppgitt som en hovedårsak til holdningene som ble framvist av bilselgerne.
Det kan se ut til at denne innstillingen har virket inn på salget av elbiler. Bortsett fra i Norge, som har en særstilling på dette markedet, gikk andelen med elbilkjøpere i resten av Norden ned med 2,9 prosent, heter det.
Et annet funn som ble gjort er at finske bilselgere var mer positive til å promotere elbil enn de danske.