Felleskjøpet reserverer 50 utslippsfrie Nikola Tre

Den hydrogen-elektriske lastebilmodellen fra Nikola Motor omfattes av stor interesse. Medio desember hadde selskapet mottatt bestillinger bare i Europa verdt tilsammen 3,2 milliarder kroner.

- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

I Norge er Felleskjøpet en av aktørene som har meldt seg på. Hele 50 vogntog har virksomheten reservert.

Det er med andre ord ennå ikke en formell bestilling det er snakk om, men en uforpliktende plassering av interesse.

– Vi satser stort med 50 reservasjoner fra starten av. Med en så stor reservasjon ønsker vi å vise hvilke retninger vi vil gå i fremtiden.

Transport står for to tredjedeler av Felleskjøpets utslipp av CO2, og reservasjonen av utslippsfrie biler inngår i selskapets arbeid med å redusere utslippene.

– Tilgang til gode nullutslippsalternativ for de tyngste lastebilene er helt i tråd med den miljøvennlige utviklingen vi vil ha i Felleskjøpet. Vi har som mål å halvere våre utslipp knyttet til transport og har i lengre tid jobbet med alternativer som HVO, gass og biogass. Dette vil gi oss løsninger som på kort sikt kan bidra, men det er kun el og hydrogen som kan gi helt CO2-nøytrale løsninger, sier direktør for produksjon og vareforsyning i Felleskjøpet, Halfdan Blytt.

Selskapet opplyser at dersom de bytter ut 50 vanlige dieselvogntog med Nikola Tre-lastebiler vil utslippsreduksjonen være på rundt 7000 tonn CO2 årlig. Det tilsvarer 15 prosent av Felleskjøpets totale årlige utslipp.

– Vi satser stort med 50 reservasjoner fra starten av. Med en så stor reservasjon ønsker vi å vise hvilke retninger vi vil gå i fremtiden, sier Blytt.

Utslippskutt i sjøtransport

Også til sjøs gjør Felleskjøpet grep for å kutte utslipp. En lastebåt som skal gå i fast rute fra Oslofjorden til Tromsø og der betjene egne fabrikker og havnelagre, er et såkalt LNG plug-in hybrid lasteskip. Dette skal være verdens første skip i sitt slag.

En kontrakt er inngått med med Ulvan Rederi som investerer i skipet. Båten kan ligge på landstrøm ved kai der dette er tilgjengelig og i tillegg fange strøm ved bruk av palleheisene ombord. Ifølge Felleskjøpet vil båten redusere utslippene av CO2 og NOX med henholdsvis 25 og 95 %.

– Vi har i tillegg innført en ny type bulkutstyr levert av Muldoon i Nord-Irland. Dette gjør at lossetiden halveres. Så langt er det kun tre biler i drift med dette utstyret, men allerede gir dette 500 timer redusert tomgangskjøring årlig, sier logistikksjef Per Kenneth Øye i Felleskjøpet.


Ill.foto: Felleskjøpet

- Annonse -