Ill.foto: Tesla elbil
- Annonse -
Fredsprisvinner Dennis Mukwege (Foto: Claude TRUONG-NGOC / Wikimedia Commons).

Mukwege tok opp følgene av etterspørselen etter elbiler og mobiltelefoner, som trenger essensielle mineraler som kobolt fra gruver i Kongo, til batterier.

Denne virksomheten er med og driver krigshandlinger i Øst-Kongo, og hvor systematiserte voldtekter er en del av krigføringen.

I dag, mandag 7. januar skal representanter for elbil- og mobilbransjen møte

Anniken Huitfeldt (Foto: Magnus Fröderberg / Wikimedia Commons).

Arbeiderpartiet og drøfte problemet, melder nettstedet Næringspolitikk, og viser til en pressemelding fra Arbeiderpartiet. Vertskap er utenrikskomiteens leder, Anniken Huitfeldt, og Espen Barth Eide, partiets energi- og miljøpolitiske talsperson.

– Sammen med resten av komiteen møtte jeg Mukwege dagen etter fredsprisutdelingen, og det ble klart for meg at vi måtte gjøre noe. Vi må snu hver stein. Derfor varslet jeg samme dag at vi ville invitere til dette møtet. Det skal altså holdes nå mandag, og jeg er glad for at så mange representanter for selskapene har sagt ja til å stille, sier Huitfeldt.

LES OGSÅ: Er elbilen bærekraftig og del av sirkulærøkonomien? (Kronikk av Jens Måge, Avfall Norge)

Mener mineralene trengs i det grønne skiftet

Også representanter for Extractive Industries Transparency Initiative (EITI), som har sitt sekretariat i Oslo, kommer til møtet.

Espen Barth Eide peker på at bruk av viktige mineraler er knyttet til et grønt skifte.

– Produsentlandene trenger inntektene fra disse mineralene, og verden trenger mineraler for å lykkes med den teknologien som trengs for å gjennomføre det grønne skiftet. Det er store utfordringer med styresettet i Den demokratiske republikken Kongo, men det at noe er vanskelig, skal ikke hindre oss i å gjøre det vi kan. Det ligger dypt hos Arbeiderpartiet at vi aldri må bli oss selv nok.

Barnearbeid

I tillegg til voldtektene er barnearbeid utbredt i koboltgruvene i Kongo. Ifølge Daily Mail og Sky News er det 40.000 barnearbeidere i gruvene, og helt ned til 4-års alder.

Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, sier til Filter Nyheter at det er bra at arbeidsforholdene bak elbil-batteriene får oppmerksomhet.

– I fjor begynte vi å stille spørsmål om kobolt. Tiden er forbi der internasjonale bilprodusenter kan drive på i lukkede rom. Dieselskandalen burde være nok til å forstå det. De må forstå at elektrifiseringen er noe som utfordrer dem veldig, og at forbrukerne forandrer seg. Forbrukere nå krever en helt annen åpenhet, sier Bu.

Filter Nyheter har spurt sju elbilprodusenter om hvordan de håndterer kritikken rundt «blodbatteriene», og du kan lese saken her.


 

- Annonse -