DB Schenker og Volvo Norge inngikk onsdag formiddag – på Zerokonferansens første dag – en intensjonsavtale om kjøp av flere store elektriske lastebiler.
De kan bli de første serieproduserte ellastebilene i trafikk i Norge, og Christine Holtan Bøgh i Zero kaller avtalen en milepæl for utslippsfri lastebiltransort. Bilene kan bli å se på veiene i løpet av første halvår 2020.
Etterlyser virkemiddelpakke
Holtan Bøgh mener avtalen baner vei for produksjon og utrulling av tyngre utslippsfrie lastebiler og trekkvogner, som samlet vil bidra til store utslippskutt i tungtransporten.
– Fremover vil det være behov for en bred virkemiddelpakke for å sikre at den norske elbilsuksessen også kan videreføres til de tyngre kjøretøyene i godstransporten. Den bør legge til rette for en rask utrulling av utslippsfrie lastebiler, sier Holtan Bøgh.
I første omgang kjøp av tre ellastebiler
– Vi i DB Schenker investerer nå i tyngre elektriske kjøretøy for å oppnå vår målsetning om 100 prosent utslippsfrie vareleveringer i Oslo i løpet av 2020. Vi er stolt miljøambassadør til Oslo som europeisk miljøhovedstad i 2019, og denne investeringen tar oss utslippsfritt videre i årene som kommer, sier Knut Eriksmoen, administrerende direktør i DB Schenker.
DB Schenker forplikter seg i første omgang til å kjøpe tre 16 tonns lastebiler av merket Volvo FL electric. Samme produksjonslinje leverer også en lastebilmodell på 26 tonn (FE electric).
Kutt i utslipp og mindre støy
Gunnar Brattli, salgsdirektør i Volvo Norge, er fornøyd med å kunne bidra til at DB Schenker kan nå miljømålene sine for transport i Oslo.
– Elektriske lastebiler reduserer ikke bare CO2-utslippene, de vil også bidra til redusert støy. Med våre nye elektriske biler, vil vi både kunne møte miljøkravene som stilles til bransjen, samt behovene våre kunder har til å få sine oppdrag utført på en driftseffektiv måte, sier Brattli.
.