I 2024 får Drammen ny jernbanestasjon, og den skal forsynes av egenprodusert, fornybar energi.
På den nye stasjonen skal det være tre plattformtak over de seks sporene. Takene skal dekkes av tynne matter med solcellepanel, heldekkende sorte i fargen. Energien som hentes skal brukes til lys og varme på stasjonen, til tekniske installasjoner, varme til sporvekslere og annet utstyr, opplyser Bane NOR i en nyhetsmelding i dag.
Solcellepanelene skal dekke totalt 4500 kvadratmeter.
2,5 mill kWh på 25 år
– Hos oss skal vi alltid se etter nye muligheter for å spare energi og finne klimavennlige løsninger. Vi er en storforbruker av strøm og her får vi en helt utslippsfri produksjon. Vi kommer til å bruke all den grønne energien som produseres, sier miljøleder Håvard Kjerkol i Bane NOR.
Solcellepanelene har en forventet levetid på minimum 25 år, og i løpet av den tiden produseres det 2,5 millioner kilowattimer, ifølge Bane NOR.
– Noe av strømmen vil også kunne brukes på Gulskogen stasjon eller følge det nye, sammenhengende strømnettet vi bygger herfra og nedover i Vestfold. Der kan vi levere utslippsfri energi til en rekke av jernbanens tekniske hus, sier assisterende prosjekteringsleder Glenn Thomas Johansen i Bane NOR.
Inntjent etter 17 år – så blir det inntekter
– Allerede etter 15-17 år vil solcellene ha produsert så mye energi at de har betalt for sin egen innkjøpskostnad. Det betyr at solcellene vil bidra på plussiden også økonomisk i et tiår, sier Johansen.
Solcellepanel skal heretter vurderes som løsning i alle nye anlegg som bygges av Bane NOR.
– Fornybar energi kan spare oss for store klimautslipp i det lange løp. Samtidig sparer vi penger. Alle våre prosjekter måles som bidrag til et renere klima, og vi ser alltid etter nye metoder for å redusere utslipp når det bygges ny jernbane, sier miljøleder Håvard Kjerkol.