SSB melder at utslippet av klimagasser i Norge var 51 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2019. Det er en nedgang på 2 prosent fra året før.
Utslippet var størst fra olje- og gassutvinning med nesten 14 millioner tonn CO2-ekvivalenter, og den sektoren sto for 27 prosent av totalen. Utslippene fra samme sektor gikk ned med nesten 2 prosent i 2019.
Det var mindre drivstofforbruk i transport som bidro sterkest til at det totale klimagassutslippet sank, ifølge Statistisk Sentralbyrå.
Utslipp fra veitrafikk ned me 8 prosent
– Nedgangen i utslippet skyldtes i stor grad veitrafikk. Salget av bensin og autodiesel gikk ned dette året, samtidig som andelen biodrivstoff i drivstoffblandingen økte. Det resulterte i at klimagassutslippet fra veitrafikk ble redusert med 8 prosent til 8,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter, sier seniorrådgiver i SSB Trude Melby Bothner, i en artikkel på SSBs sider.
Klimagassutslippene fra annen transport sank med 7 prosent sammenlignet med 2018.
– Dette skyldes særlig redusert forbruk av marine gassoljer, anleggsdiesel og jetparafin, påpeker Bothner.
Ifølge statistikken Sal av petroleums produkter gikk salget av marine gassoljer ned med 7 prosent, mens anleggsdiesel og jetparafin gikk ned med 5 prosent.
Sektoren for industri og bergverk står for en fjerdedel av alle norske utslipp. Her økte utslippene med nesten 2 prosent i 2019.
Bruken av palmeoljediesel opp med mer enn 20 %: «En fallitterklæring»
Samtidig med at klimagassutslippene gikk litt ned, gikk det andre veien med bruken av palmeoljediesel i Norge. Miljødirektoratet rapporterer at forbruket gikk opp med mer enn 20 %, fra 93 millioner liter til 111 millioner liter i 2019.
Regnskogfondet kaller det «en fallitterklæring for regjeringen og norsk biodrivstoffsatsing».
Denne økningen bidro til at anslagvis 72 km2 tropisk skog ble ødelagt, ifølge organisasjonen. Regnskogfondet påpeker at denne utviklingen skjedde til tross for at regjeringen har bestemt at palmeoljediesel og annet biodrivstoff som gir økt avskoging skal fjernes fra det norske markedet.
– Dette er en fallitterklæring for regjeringen og Norges biodrivstoffsatsing. Norge fortsetter å stimulere til bruk av drivstoff som ødelegger naturen og øker de globale klimagassutslippene. Dette skjer til tross for at alle er enige om at dette må ta slutt, og vitner om en total handlingslammelse hos regjeringen, sier Nils Hermann Ranum, leder for Regnskogfondets Nullavskogingsprogram.