Ill.foto: Nikola Jovanovic, Unsplash.

105 globale investorer, deriblant Nordea og Folketrygdfondet, er med i en global kampanje for å legge press på noen av verdens største selskaper.

Målet er å få selskapene til å oppgi data for hvordan deres drift påvirker miljøet. Det er CDP (Carbon Disclosure Project), en non-profit organisasjon for klimarapportering, som har regien på kampanjen. CDP finansieres fra flere ulike hold, en stor andel kommer fra filantropiske midler, men også næringsliv og offentlige myndigheter deltar i spleiselaget.

Den ene norske virksomheten som deltar, Folketrygdfondet, har vedtatt prinsipper som skal ligge til grunn for ansvarlig investeringspraksis og eierskapsutøvelse, og disse bygger igjen på FNs Global Compact, FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv.

– Folketrygdfondet forventer at selskaper rapporterer eksternt om sin innsats for å møte vesentlig klimarisiko. Vi støtter CDP som et rammeverk for standardisert rapportering i tråd med anbefalingene fra Task Force om klimarelaterte finansielle avsløringer, sier Annie Bersagel, porteføljeforvalter ESG i Folketrygdfondet, i en pressemelding fra CDP.

Den aller største posten i Folketrygdfondets aksjeportefølje er eierskapet i Equinor, som utgjør 11,3 prosent av totalen.

Facebook og Netflix

Store og kjente varemerker blir kontaktet i årets kampanje. Netflix, Nintendo, Facebook og Hugo Boss er blant de 1051 selskapene fra 49 land som blir oppfordret av sine investorer til å rapportere inn sine miljødata. Bedriftene som kampanjen er rettet mot anslås å slippe ut mer enn 4800 megatonn CO2-ekvivalenter årlig, ifølge CDP.

Facebook oppgir at selskapet i 2019 tok 86 % av energien de forbruker, fra fornybare kilder. De sier også at målet om 100 % fornybar energi vil bli nådd i løpet av 2020. Målet for klimagassutslippene er at de skal reduseres med 75 % i år, målt mot 2017-nivået, og i 2019 var Facebook kommet ned i 59 %, blir det oppgitt.

I kampanjen som nå er i gang oppfordres selskapene til å rapportere inn blant annet  risikoanalyse for klimaendringer, avskoging og vannsikkerhet.

Kampanjeformen gir resultater – flere selskaper rapporterer 

CDP opplyser at antall investorer som har gått sammen for å få de utvalgte selskapene til å rapportere klimarisiko og hvordan deres drift påvirker miljøet, har vokst med rundt 20 prosent siden 2018. CDPs kampanje har til nå nådd ut til en tredjedel av alle de selskapene som ikke rapporterer sine miljødata.

CDP hadde en liknende kampanje i 2019, da 88 investorer henvendte seg til over 700 store selskaper.

Erfaringene man gjorde seg etter den kampanjen, var at bedrifter som ble oppfordret av sine investorer til å rapportere miljødata, var mer enn dobbelt så sannsynlige til å gi ny informasjon enn de som investorene ikke la press på.

– Betydningen av investorengasjement for å drive rapportering fremover kan ikke undervurderes. Klimaendringer, vannsikkerhet og avskoging utgjør en vesentlig risiko for investeringer, og selskaper som unnlater å oppgi konsekvensutvikling risikerer å havne bak sine konkurrenter i tilgangen på kapital, sier Emily Kreps, global direktør for kapitalmarkeder i CDP.


- Annonse -
Vil du annonsere her?