Asko-ansatte, familie, Toyota-Bilia ansatte og Steffen Møller-Holst fra Sintef (til venstre). Foto: Toyota Norge / CC-lisens.

Hydrogendrevne biler er i klart mindretall blant Norges nullutslippsbiler. Men andelen gikk nylig litt opp.

Det skyldes at ansatte ved Asko Midt-Norge kjøpte 13 hydrogendrevne Toyota Mirai i en samlebestilling.

– Asko har ambisiøse klimamål om nullutslipp fra egen virksomhet i2026 og en satsing på hydrogen er en viktig del av tiltakene for å nå våre mål. Derfor er det veldig spennende og gøy å se at våre ansatte inspireres av klimaarbeidet ved å velge klimasmarte løsninger privat. Vi applauderer særlig hvordan de velger hydrogenbiler og med det bidrar til at det er grunnlag for å bygge ut nødvendig infrastruktur, sier Jørn Arvid Endresen, administrerende direktør ved Asko Midt-Norge, i en pressemelding.

Fyllestasjoner er mangelvare

Hydrogenbiler utgjør fortsatt en bitte liten minoritet blant nullutslippsbilene i Norge. Av de 60.345 nye nullutslippsbilene i 2019, utgjorde hydrogenbiler bare 29 av disse.

Den lave andelen forklares med mangel på infrastruktur i form av fyllestasjoner. For Asko-ansatte i Trondheim er dette ikke noe stort problem.

– Vi produserer én million kilowatt timer med elektrisitet fra de 5800 solpanelene på taket. En del av elektrisiteten benyttes til å produsere hydrogen, som kan fylles på lastebiler, personbiler og trucker. De ansatte har derfor mulighet til å fylle hydrogen, noe som selvsagt er en forutsetning for å kunne eie en slik bil, sier Endresen.

Utfordrer Enova

Toyota Norge, som har levert hydrogenbilene, ønsker naturlig nok at det skal bli flere fyllestasjoner for hydrogen her til lands, og kaster ut en hanske til Enova.

- Annonse -

– Toyota har som ambisjon å nå nullutslipp gjennom blant utviklingen av – Når vi nå overleverer 13 Toyota Mirai til Asko-ansatte, er det et klart bevis på at teknologien er moden og konkurransedyktig, gitt at hydrogenfylling er mulig. Vi ønsker at Enova tar et ansvar for at det etableres et minimum av 25 fyllestasjoner på landsbasis frem mot 2025. Da vil hydrogenbiler bli et godt alternativ for dem som ønsker en nullutslippsbil med lang rekkevidde og som kan fylles opp på få minutter, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, i pressemeldingen.

Toyota er i ferd med å øke hydrogenbilsatsingen sin. I løpet av 2020 åpner den japanske bilprodusenten en helt ny fabrikk for produksjon av brenselceller og trykktanker, hvor andregenerasjon av Mirai-modellen skal sammenstilles. Totalt tidobles produksjonskapasiteten fra 3000 til 30.000 enheter.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?