Når rundt 36 000 årlige fergeavganger mellom Horten og Moss elektrifiseres, forsvinner utslipp fra over 6 millioner liter diesel.
– Vi er svært glade for at vi nå får mulighet til å ytterligere elektrifisere Norges desidert mest trafikkerte samband. Bastø Fosen og Torghatten-konsernet ønsker å være fremoverlente og ta samfunnsansvar med å bidra til det grønne skiftet, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen, selskapet som er operatør på strekningen.
Norges mest trafikkerte fergestrekning
Hvert år benytter 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende fergene mellom Moss og Horten på tvers av Oslofjorden. Det gjør strekningen til Norges mest trafikkerte. Omleggingen innebærer at de to eksisterende hovedferiene ombygges til elektrisk drift, og i tillegg settes det inn en helt ny batteriferge med plass til 200 biler, ifølge pressemelding som er publisert.
Enova støtter ombyggingen av fartøyene Bastø IV og Bastø VI til helelektrisk drift og etableringen av ladeanlegg i Moss havn med 136 millioner kroner. I tillegg kommer tilsagn på 31 millioner kroner i april 2019 til rederiets investering i batteriferga Bastø Electric og ladeanlegg i Horten havn.
Alt ferdig om to år
Nybygget Bastø Electric og ladeinfrastruktur i Horten vil være operative 30. april 2021. Ladeinfrastrukturen i Moss vil være ferdigstilt senest august samme år, mens fartøyene Bastø IV og Bastø VI vil være klare for helelektrisk drift senest henholdsvis 31. januar og 30. juni 2022.