Ulovlig grønnvasking er fortsatt temmelig utbredt i klesbransjen, i alle fall om Forbrukertilsynets nyeste funn skal legges til grunn.
I en aksjon som ble foretatt i begynnelsen av juni avdekket Forbrukertilsynet at 7 av 15 undersøkte aktører i bransjen brøt markedsføringsloven.
Sju store, kjente merker har brutt reglene: H&M, KappAhl, Zalando, Gina Tricot, Pierre Robert, Bestseller og Ellos.
Det er bærekraftsmarkedsføring av klesprodukter tilsynet har undersøkt, og i denne runden er det nettbutikkene som har blitt gransket, ikke merking av plagg i de fysiske butikkene. Kravet aktørene må følge er at man ikke skal overselge produktene sine som mer «grønne», «etiske» eller «bærekraftige» enn de egentlig er.
– Det er heller ikke tilstrekkelig å bare bruke disse begrepene uten å informere tydelig om hva som faktisk gjør produktet mindre skadelig for miljøet enn øvrige produkter, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet, i en omtale av undersøkelsen på tilsynets nettsider.
50 av de største klesbutikkene og kleskjedene i Norge ble i februar informert pr brev om hva som kreves av dem i regelverket, som Forbrukertilsynet medgir kan være krevende å forstå.
Mange bryter reglene, men det er bedring
De som har brutt markedsføringsloven har fått brev med beskjed om å endre på markedsføringen sin. Flere har allerede svart på brevet og bekreftet at de vil gjennomgå markedsføringen sin og rette opp i forholdene som er blitt påpekt. Fristen for å rette opp er ifølge Framtiden.no satt til 17. august, og deretter kan butikkene ilegges bøter.
Forbrukertilsynet opplyser at de over tid har jobbet opp mot klesbransjen og deres bruk av bærekraftsmarkedsføring. Og på tross av at mange fortsatt bryter reglene, mener Forbrukertilsynet at det er generell bedring å spore.
– Det gjennomgående inntrykket er at bransjen fremdeles merker kolleksjoner og produkter som «mer bærekraftig», men vi ser at flere av dem er blitt flinkere til å forklare bakgrunnen for påstandene og dermed gi et mer balansert inntrykk av de eventuelle miljøfordelene de ulike produktene har, sier nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli.
Kilder: Forbrukertilsynet, Framtiden.no