Batterier til elferger blir billigere og mer effektive, og potensialet for grønne ferger vokser derfor fort. Her er elfergen Ellen som seiler fra Søby på Ærø i Danmark. Foto: Ærø EnergyLab.

En overskyet augustmorgen i fjor satte den elektriske fergen Ellen ut på jomfruturen hennes fra Ærø i Danmark. 56 tonn litiumbatterier leverer strøm til fem daglige avganger mellom Søby og Fynshav, og Ellen seilte til verdensrekord med sin batteridrevne rekkevidde på nesten 40 kilometer.

Året før ble fergene Aurora og Tycho Brahe, som seiler mellom Helsingør i Danmark og Helsingborg i Sverige, omgjort til elektriske ferger, og de tok dermed rekorden som verdens største batteridrevne passasjerferger. Aurora og Tycho Brahe er betydelig større enn Ellen, men har kortere rekkevidde.

— Det vil sannsynligvis komme mange flere verdensrekorder for batteridrevne ferger de kommende årene, sier Erik Schaltz, førsteamanuensis ved Institutt for energiteknologi ved Aalborg Universitet og forsker innen elektrisk transport. — Fordi batteriene blir billigere og mer effektive, så vi får se flere og flere av dem.

Siden verdens første batteridrevne ferge begynte å seile i de norske fjordene i 2015, har flere og flere elektriske ferger kommet på havet.

Stort potensiale

Annonse

Ferger er et åpenbart transportmiddel å elektrifisere for å redusere klimagassutslipp – Ellen sparer atmosfæren for 2000 tonn CO2 per år. De store containerskipene som frakter varer og råvarer mellom fabrikker og forbrukere på forskjellige kontinenter, reiser tusenvis av kilometer, og det kan batterier slett ikke takle. Men passasjerferger seiler ofte korte avstander – for eksempel seiler Aurora og Tycho Brahe en rute på bare fire kilometer over Øresund – og det anslås at ferger med Ellens rekkevidde på rundt 40 kilometer kan dekke opptil 80 prosent av rutene i Europa, og potensialet er derfor stort.

— Eksempelvis er mange av fergerutene i Danmark veldig korte, og slike ruter er det veldig hensiktsmessig å elektrifisere, forklarer Erik Schaltz.

Det skjer jevnt og rolig verden over. Den internasjonale organisasjonen Maritime Battery Forum anslår at det er 402 skip med batterier i drift eller på bestilling i verden, noe som er en femdobling i løpet av fem år.

I delstaten Washington i det nordvestlige USA vil det statlige fergeselskapet, som er et av verdens største, både konvertere sine 22 ferger til hybridferger, som kjører på strøm og diesel, og bygge rene elektriske ferger. I Sør-India seiler den solcelledrevne fergen Aditya en kort rute mellom to byer, i Norge har flere rederier blitt utstyrt med elektriske ferger som er batteriferger på vei til den store Chao Phraya-elven i Bangkok, og i Storbritannia må alle nye ferger være utslippsfrie fra 2025.

Batteriprisen synker

Det økonomiske rundt elektriske ferger blir bedre og bedre fordi strøm ofte er billigere enn fossilt brensel. Førstegangsinvesteringen er høyere, hovedsakelig på grunn av batteriene, og det må være infrastruktur for å lade fergen. Men driften er billigere, slik at investeringen kan lønne seg i lengden. Samtidig er en elektrisk motor mye enklere å vedlikeholde enn en dieselmotor som har tusenvis av bevegelige deler.

— Som med elbiler kan det derfor forventes at de løpende vedlikeholdskostnadene blir lavere, sier Schaltz.

Han forklarer at prisen på batterier også blir lavere og lavere, slik at den første investeringen også synker. Batteriprisen for maritim bruk har falt med 13 prosent i snitt hvert år mellom 2012 og 2018. Dette er bra, men ikke fantastisk, for eksempel falt batteriprisene for elbiler med 21 prosent i året, og verden er sannsynligvis ikke på terskelen til en regulert boom i elektriske ferger, sier han.

— Men prisene synker, så det vil være en rolig økning.


Denne artikkelen er produsert i samarbeid med Verdens Beste Nyheter, og er oversatt fra dansk til norsk av Mirjam Kristin Mong Hansen.