Gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene døpte verdens første el-miljøbåt av sitt slag. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen gledet seg over at Oslo endelig får en båt som bidrar til å gjøre havna utslippsfri på sikt. Foto: Oslo Havn.

Oslofjordens nye miljøbåt ble døpt torsdag av gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene. Det skjedde ved Honnørbrygga i Oslo.

Pelikan 2 skal være verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag.

Det er Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV), som har bygget båten på oppdrag for Oslo Havn, blir det opplyst i en pressemelding. Båten skal plukke søppel i Indre Oslofjord.

Gudmor Tora Elgsaas var opptatt av at det om noen år kan være mer plast enn fisk i havet.

Annonse

— Det er de voksnes ansvar å overlevere friske og sunne fjorder til de neste generasjonene. Det er utrolig bra at Oslo Havn går foran og viser at vi faktisk kan benytte oss av miljøvennlige alternativer, sa Tora Elgsaas, før hun helte alkoholfri champagne med et øsekar på båten.

– På god vei til målet på 85 prosents utslippskutt innen 2030

Ifølge styreleder i Oslo Havn, Roger Schjerva, er Oslo Havn på god vei til å nå målet om 85 prosent utslippsreduksjon innen 2030, og gradvis bli en nullutslippshavn.

— Oslo Havn har gjort et omfattende arbeid for å bli nullutslippshavn på sikt. Jeg er stolt av båten. Det er viktig at noen går foran. Slik utvikles teknologien så flere kan ta den i bruk. Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som bygget båten og til de ansatte i Oslo Havn bidro til å utviklet den. Jeg ønsker at byens innbyggere får glede av båten, sier Schjerva i pressemeldingen.

Gudmor Tora Elgsaas (14) fra Miljøagentene lærer å håndtere Pelikan 2 sammen med båtfører Odin Kjønaas. Alle funksjoner er digitalisert. Båten kan plukke søppel en hel dag på vannet før batteriet må lades. Foto: Oslo Havn.

«Lydløs svane»

Båtfører Lars Erik Skjørdal i Oslo Havn mener Pelikan 2 glir som en lydløs svane i vannet, og forteller at den er svært god å operere. Den forrige miljøbåten ved Oslo Havn, «Pelikan», som nå erstattes, har de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna.

Pelikan II er bygget i aluminium, er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten 10 knop. Batteriene på 554 kw lades på to timer. Strøm til båten kommer fra solcellepaneler.

Båten er utviklet av Oslo Havn i samarbeid med Grovfjord Mekaniske Verksted. Den er helfinansiert av Oslo Havn og kostet 23 millioner kroner.