Skisse av kjeden. Ill.: Eco Stor.

– For fremtidens bil blir batterier selve hjertet. Skal hele transportsektoren benytte batterier, så er gjenbruk og resirkulering helt nødvendig for å få til en bærekraftig utvikling, sier Trygve Burchardt.

Burchardt er daglig leder i batteriteknologiselskapet Eco Stor, som ble etablert i 2018 og holder til i Oslo. Agder Energi er største eier i selskapet.

Forretningsmodellen består i selge modulbaserte pakkeløsninger der brukte elbilbatterier får nytt liv som energilager til bygg. Dette kan være bolighus, skoler eller forretningsbygg, der man er koblet opp til fornybare energikilder som sol og vind. Kilder der det ikke er forutsigbar eller regulerbar produksjon.

Kan fungere som beredskap

Gjenbruk av batterier kan også bidra både til å ta ned forbrukstopper og fungere som beredskap i strømnettet, blir det understreket i en pressemelding fra Eco Stor.

Trygve Burchardt. Foto: Eco Stor.

– Batterier er en effektiv og fleksibel måte å balansere strømforbruk med energiproduksjon. Når det produseres overskudd av energi, kan denne lagres i et batteri. Når så produksjonen er for lav, kan batteriet levere energi til en applikasjon eller til nettet. Jo mer uregulerbar energi som bygges ut, jo større blir behovet for energilagring, sier Burchardt.

Burchardt og hans firma er ikke alene om å utnytte gjenbruk av elbilbatterier i nye forretningskonsepter. Oslo kommune installerte i 2018 brukte batterier fra Nissan Leaf til lagring av strøm fra solcellepanelene på Bislett stadion. Anlegget er dimensjonert for å produsere over 150 000 kWH per år. Batteriene sørger for at toppene reduseres.

Samme konsept benyttes av Berggård Amundsen & Co., et elektrogrossistfirma i Ski i Viken.

Tas ut av elbilene når kapasiteten faller under 70 %

Ifølge Burchardt har batteriene stor restkapasitet etter at de ikke lenger tilfredsstiller kravene til bruk i en elbil.

– Når man skal bruke et batteri i en elbil skal det både gi kjørelengde og et høyt effektuttak for at bilen skal kunne akselerere raskt. Batteriet må også kunne lades opp under både høye og lave temperaturer. Dette gir utslag på hvor mye kapasitet man kan ta ut av batteriet over tid, sier han.

Når kapasiteten kommer ned under 70% tas de derfor ut av elbilen. Men det betyr ikke at batteriets liv er over.

– Vi tar batteriet ut av bilene etter at de ender sine liv, reprogrammerer de og lager et rimelig energilager som brukes til en rekke applikasjoner, sier Burchardt.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?