Berggård Amundsen & Co., et elektrogrossistfirma i Ski i Viken, henter omlag halve årsforbruket av strøm fra 1050 solcellepaneler på bedriftstaket.
Strømmen fra solcellene lagres i brukte elbil-batterier fra Nissan Leaf.
– Dette er et av de største solcelleanleggene i regionen. Her produseres det over 230.000 kilowatt timer i året med ren solenergi. Det tilsvarer årlig strømforbruk til mer enn 14 eneboliger. Vi er omtrent selvforsynt fra april til september, sier Ole Petter Fiære, produktsjef innen solenergi hos Berggård Amundsen, i en pressemelding.
Fiære opplyser at det har vært massiv etterspørsel etter solcellepaneler de siste årene. I fjor solgte bedriften om lag 12.000 solcellepaneler. Fremover tror han batterier vil bli viktig for eiere av solcellepaneler.
– Mange produserer i dag solstrøm uten mulighet for å lagre energien. I årene fremover vil lønnsomheten i solproduksjonen i større grad avhenge av hvorvidt man har mulighet til å lagre energien. Stadig flere får øynene opp for nettopp dette. Vi opplever en økende etterspørsel etter løsninger for energilagring, sier Fiære.
Lader elbiler med ren solenergi
I tillegg til solcellene på taket har bedriften montert 8,8 kWp solceller i fasaden ved gjesteparkeringen, hvor det også står fem elbilladere.
– Med totalt 40 elbilladere på bygget, så vi det helt naturlig å installere to intelligente batteripakker som lagrer solstrømmen vi selv produserer. Det innebærer at man kan lade elbilen med ren solenergi, sier Ole Petter Fiære.
Han mener kunnskap om kombinasjonen sol, elbillading og energilagring vil være et konkurransefortrinn i årene som kommer.
– Det er viktig for oss å ha inngående kjennskap til energilagring fordi det kommer til å bli viktigere og viktigere i årene fremover. Batteriene vi har hos oss, har tidligere vært i elbiler av typen Nissan Leaf – dette er altså et godt eksempel på gjenbruk og sirkulær økonomi, sier han.
Ole Petter Fiære tror at energilagring kan bidra til at det ikke blir nødvendig å bygge nye trafostasjoner.
– Sol med batterilagring kan senke belastningen i strømnettet, slik at nettoppgraderingen ikke blir like nødvendig, sier han, og viser til at NVE i fjor anslo at ytterligere 135 milliarder kroner vil bli investert i de neste ti årene, for å oppgradere strømnettet.
Rushtidsavgift på strøm vil endre bildet
Han mener at den virkelig store gevinsten fra batteripakkene vil komme når det om kort tid innføres «rushtidsavgift på strøm».
– Enkelt forklart blir det dyrt å bruke mye strøm samtidig på morgenen og rett etter jobb. Dersom man kan hente opp strøm fra et batteri for å unngå denne «rushtidsavgiften» vil man kunne redusere strømregningen betraktelig.
Det er NVE som har kommet med forslaget om å endre hvordan privatpersoner betaler for strøm; fagterminologien er effektbaserte tariffer. Avgiften gjelder allerede for virksomheter. Formålet er å jevne ut strømforbruket i tid, og unngå strømtopper. Forslaget er i dag ute på høring.
– Energilagring gjør det enklere å utnytte fornybare energikilder, sikrer fleksibilitet og kutter topper i strømforbruket – disse faktorene danner grobunn for at flere vil investere i energilagring i årene fremover. Det gjelder alt fra bedrifter og privatpersoner til nettselskapene som leverer strømmen vår. Mulighetsrommet for teknologien må utforskes videre, sier Jon Helsingeng, som er administrerende direktør for Eaton i Norge, selskapet som samarbeider med Nissan om gjenbruk av bilbatterier.