– Det er mye snakk om at vi som konsumenter må endre vår atferd dersom vi skal avverge klimakrisen, men det er også slik at bedrifter, organisasjoner og offentlig sektor må revurdere sine handlevaner, sier administrerende direktør i næringslivsnettverket Skift, Bjørn Kjærand Haugland.
Trass i erkjennelsen av at «Black Friday er ille», vil Haugland ikke rette en pekefinger mot kjøpefesten og de tilhørende utslippene, men heller snakke om de innkjøpene som gjennomføres av norske bedrifter og Norges offentlig sektor året rundt.
– Det er snakk om enorme summer. Mer enn 500 milliarder årlig bare i offentlige innkjøp, i tillegg til betydelige innkjøp fra næringslivet. Disse innkjøpene kan stimulere til utvikling av grønne, fremtidsrettede løsninger. Gode, grønne innkjøp former leverandørmarkedet, hvilke varer og tjenester som er tilgjengelig, og dermed også vårt fotavtrykk på klima, miljø og menneskeliv, sier Bjørn Kjærand Haugland i en melding fra nettverket.
Tidligere i år lanserte Skift grønnvaskingsplakaten, en guide for bedrifter som vil unngå grønnvasking i sin markedsføring, som over 230 bedrifter så langt har støttet opp om.
– 10 prinsipper å strekke seg etter
Det nyeste initiativet, Grønneinnkjøp.no, er en samling prinsipper som Skift har utarbeidet sammen med miljøstiftelsen Zero.
– På lik linje med grønnvaskingsplakaten, er dette 10 overordnede prinsipper som vi alle kan strekke oss etter. Vi oppfordrer ledere til å signere, diskutere og operasjonalisere prinsippene i sine virksomheter for å bygge konkurransekraft og sette fart på utviklingen av gode innkjøpspraksiser, sier Haugland.
Statkraft er en av bedriftene som er involvert.
– Som en offentlig byggherre er det viktig for Statsbygg å innrette innkjøpspraksisen slik at den reduserer klima- og miljøbelastningen. Valg av produkter, materialer og systemer har stor betydning for miljøbelastningen til en bygning. Med gode rutiner for grønne innkjøp sikrer vi at vi velger de grønne løsningene til våre bygg, sier Statkrafts administrerende direktør Harald Nikolaisen.