Foto: Flytoget.
- Annonse -

Norske tog AS og Flytoget AS har inngått en intensjonsavtale hvor Norske tog overtar seks av Flytogets togsett. Avtalt pris er 181 mill. kr.

Norske tog AS leier ut togmateriell for persontogtransport på like vilkår til operatørene som drifter de ulike trafikkstrekningene. Det er staten, ved Samferdselsdepartementet, som er heleier av Norske tog AS.

– For Norske tog betyr dette at vi får tilgang til seks tog av type 71, som teknisk sett ligner vår type 73-tog. Norske tog planlegger å demontere reservedeler fra det første togsettet for å sikre leveranse av kritiske komponenter til togoperatørene som leier tog fra Norske tog. Det første togsettet overtas av Norske tog rett over nyttår, mens de øvrige fem flytogene overtas i løpet av 2021. Disse fem togsettene gjør det mulig å bytte ut gamle tog av type 70, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog AS.

Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget, mener avtalen er en god løsning også for Flytoget.

– Flytoget faser nå inn den nye generasjonen flytog levert av CAF og vil i løpet av 2021 ha alle åtte nye togsett i trafikk. Vi kan da avse seks togsett de kommende årene, som kan utnyttes i øvrig togtrafikk. Avtalen inneholder en opsjon hvor Flytoget kan kjøpe togene tilbake etter 2026, noe som gir oss fleksibiliteten til å øke tilbudet når markedet tar seg opp etter covid-19-situasjonen, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget. 

Velkjent interiør fra Flytoget. Foto: Flytoget.

Kan kjøre i 10 år til

Norske tog skriver i pressemeldingen at de anser de ca. 20 år gamle flytogene som et betydelig bedre tilbud til togoperatørene sammenlignet med type 70. Det blir understreket at flytogene er komfortable, pålitelige, har høyere topphastighet, lengre restlevetid og lavere vedlikeholdskostnader.

Norske tog regner med at flytogene kan kjøre i ti år til. Alle type 70-tog er planlagt faset ut innen 2024. Anskaffelsen av flytogene gir samlet sett store besparelser for Norske tog, sett opp mot alternativet som er en større oppgradering av type 70, blir det opplyst.  

- Annonse -

– Dette er en gunstig avtale for begge parter. Det gjør også at staten effektivt utnytter restkapasiteten på kjøretøy staten eier gjennom Samferdselsdepartementet og Næringsdepartementet, sier Risan.

Avtalen forutsetter endelig godkjenning fra styrene i de to selskapene. Norske tog vil søke om restverdisikring for kjøp av flytog i statsbudsjettet for 2022. 

Finansierer klimavennlig omstilling

Norske tog har også tatt grep for å finansiere prosjekter som skal gjøre jernbanetrafikken i Norge mer klimavennlig, og slik bidra til det grønne skiftet. I november 2019 utstedte Norske tog selskapets første grønne obligasjoner på til sammen 1,3 milliarder kroner. Disse midlene er investert i 17 elektriske togsett av Type 75, som er basert på FLIRT-serien til Stadler. Type 75 brukes både som lokal- og regiontog i Norge. Toget kan kjøre opptil 200 km/t, har kapasitet til å frakte 561 passasjerer og har universell utforming.

Generelt skal de grønne obligasjonene brukes til investering i nye elektriske tog og til forbedring og oppgradering av eksisterende elektrisk togmateriell.

Norske tog har utarbeidet en miljøeffektrapport som beskriver selskapets grønne investeringer og klimaeffekten av disse investeringene. Ulike indikatorer viser kapasitetsøkningen og hvor store CO2-utslipp fra alternativ transport de nye togene bidrar til å unngå.

Norske tog opplyser at utstedelsen av grønne obligasjoner har vist seg å være et populært initiativ i finansmarkedet og har bidratt til kapasitetsvekst av klimavennlig jernbane og en positiv effekt på CO2-utslipp.

Foto: Flytoget.

- Annonse -
Vil du annonsere her?