Illustrasjon: Ida Neverdahl, aktivist i Extinction Rebellion.
- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

(DEBATTINNLEGG) En bølge av bærekraftige lovnader kommer brusende fra landets bedrifter. Enkelte bruker mer krefter på å presentere seg som framtidsrettede, enn faktisk å endre seg. Besteforeldrenes Klimaaksjon, Extinction Rebellion, Greenpeace og Natur og Ungdom ønsker å anerkjenne de selvgratulerende selskapene: Vi kårer landets beste grønnvasker.

Grønt utenpå, svart inni

Anna Nordahl Carlsen, aktivist i Extinction Rebellion, er forfatter av dette debattinnlegget. Foto: Privat.

Vinneren av årets grønnvaskingspris hevder blant annet at: «Bærekraft er selve kjernen i alt vi gjør». De støtter Paris-avtalen og «grønn omstilling», har bærekraftsrapporter på gode 60 sider, og garanterer lave karbonutslipp.

Deres navn signaliserer et selskap som står for «likevekt i energifordeling», og «likeverdig menneskesyn». 

Selskapet skryter seg til skyene, men selvskryt uten selvinnsikt er lett å gjennomskue. 

Prisen for årets grønnvasker går til statseide Equinor. I kampen om å fremstå som mest mulig klimabevisst, kan få måle seg med gode, gamle Statoil: Grønne på overflaten, svarte som olje på innsiden. 

Grønne veteraner

Skift Norge definerer grønnvasking som «villedende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er med tanke på innvirkning på klima, natur og mennesker».

Equinor har drevet med grønnvasking før det ble trendy, og i så stor grad at de står på listen til miljøorganisasjonen Client Earth over klodens største grønnvaskere. 

I 2018, da folk begynte å innse at oljen er som energimarkedets heroin – skadelig uansett opphavsland og uavhengig av hvor det forbrennes, fjernet Equinor olje-assosiasjonen fra navnet sitt. Ute av syne – ute av sinn! 

Energiske Equinor   

Equinor er et verdenskjent oljeselskap – unnskyld, et bredt energiselskap. Selskapet snakker om å ti-doble kapasiteten innenfor fornybart innen 2026, mens årsrapporten avslører at mindre enn 5% av selskapets energikilder vil da bestå av fornybare prosjekter. Grønnvasking av groveste sort! 

Videre driver Equinor med oljemetoden fracking i Argentina. Denne metoden er såpass skadelig at flere steder ikke lenger tillater den. England, Tyskland og Frankrike forbyr fracking på grunn av risiko for helseskader, miljø- og klimautfordringer.

Mens andre land skygger vekk fra fortidens energikilder, planlegger Equinor å øke sin årlige produksjon med omtrent 3% fram mot 2026. Med sine ‘top notch’ plattformer er Equinor sitt klimabidrag å effektivisere oljeproduksjonen som utgjør 5% av totale utslipp. De resterende 95% som slippes ut ved forbrenning gir de blaffen i.

Hvorfor endre seg, når man kan markedsføre?

Gode grønnvaskere markerer seg med markedsføring. Samtidig som Equinor pumper ut 755 550 000 fat oljeekvivalenter i året, pumper de ut markedsføringskampanjer i storskala!

Forskningen viser at det er funnet syv ganger mer fossilt brensel enn hva verden tåler at vi utslipper før 1.5C-målet er nådd. Equinor vektlegger heller at “verden vil trenge norsk olje i uoverskuelig fremtid”. 

For Equinor har makten til å vri debatten inn i deres bilde, og elegant glemme at vi allerede har funnet for mye. Genial grønnvasking! 

På kurs mot katastrofe – gratulerer!

Akkurat som kapteinen på Titanic, skipet som aldri kunne synke – seiler Equinor med stø kurs mot et isberg. Forskjellen er at de snakker høyt om at de kan se det, men gjør lite for å unngå katastrofen.

Gratulerer som Norges største grønnvasker, Equinor!

Dere vil få utdelt en fysisk pris den 11.mai. Inntil da kan dere nøye dere med vissheten om at vi brygger på en rapportering til Forbrukertilsynet for «villedende markedsføring».


- Annonse -