15. juni la Norsk Industri frem resultatene fra prosjektet «Leveransemodeller til havvind». Sluttrapporten er levert til olje- og energiminister Tina Bru.
– Det har vært en enorm interesse og deltagelse i prosjektet. Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt og vært positive til å dele sine syn og erfaringer. Industribedriftene er klare for å utvikle, gjennomføre og drive havvindparker for å realisere verdens klimamål, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri (bildet).
Interesseorganisasjonen for de norske industribedriftene konkluderer med at norske bedrifter har mye å tilby det internasjonale havvindmarkedet, men at det er i en tøff og til dels etablert internasjonal konkurranse. Mange har klare ambisjoner, men trenger større innsikt i markedet og mer erfaring innen havvind, står det å lese i pressemeldingen.
Prosjektet har lagt frem flere rapporter etter omfattende kartlegging, vurderinger og anbefalinger fra arbeidsgrupper innen åtte ulike områder. I tillegg er det laget en hovedrapport som også inkluderer konkurransekraft, leveransemodeller, næringsklynger og HMS-erfaring.
Regjeringen la 11. juni fram den såkalte energimeldingen. Der inngikk “Veileder for arealtildeling, konsesjonsprosess og søknader for vindkraft til havs”. Havvindmarkedet, både i Nordsjøen og globalt, ligger nå framfor norske leverandørbedrifter.
– Kompetansen og teknologien i olje- og gassindustrien utgjør selve grunnlaget for mange fremtidens bærekraftige næringer, utalte olje- og energiminister Tina Bru da hun fikk rapporten.
Dette er noen av anbefalingene fra prosjektet:
Støtte leverandører
- Utvikle klynger under en felles merkevare.
- Store aktører i en internasjonal satsing, med forventing om at de involverer den norske leverandørkjeden.
- Internasjonal etablering
Øke markedskunnskap
- Skjønne verdi- og leverandørkjeden og den kommersielle risiko.
- Styrke arbeidet med å koble norske leverandører mot internasjonalt marked og potensielle kunder.
- Sikre kunnskap om relevante standarder og rammebetingelser.
Utvide markedet
- Systematisk verdikjedeanalyse av vindturbindesign og produksjon for å vurdere om norsk industri kan ta en markedsposisjon.
- Lavkarbon-løsninger
Øke kompetansen
- Styrke utdanning rettet mot havvind og havvindmarkedet – inkludert energisystemet.
- Markedsrettet forskning, utvikling og innovasjon (FOUI)
– Godt posisjonert
– Er det noe vi er gode til, så er det kompliserte maritime operasjoner. Både leverandørindustrien selv, verdikjeden for olje og gass, og skipsverftene våre er godt posisjonert til å utvikle seg videre til å få betydelige leveranser i dette raskt voksende globale markedet, sier Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.