Miljødirektør Ellen Hambro er bekymret for utviklingen.
– På grunn av koronasituasjonen har vi hatt noe redusert kontrollaktivitet i år, det samme gjaldt i fjor. Likevel er antallet anmeldelser doblet fra 2019. Dette er urovekkende, fordi vi snakker om miljøkriminalitet som kan gjøre stor skade på natur og dyreliv, sier Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet.
Direktoratet melder at det siden nyttår er opprettet 110 anmeldelser for ulovlig motorferdsel på snøskuter. Anmeldelsene er fordelt over hele landet med flest i Troms og Finnmark, Nordland og Viken. Men det mistenkes at det reelle omfanget av ulovlig skuterkjøring kan være mye større.
– Det er all grunn til å anta at det er store mørketall, både ut fra de tipsene vi får og observasjoner av spor og aktivitet, sier Hambro.
Bare kjøring i kommunale løyper og nyttekjøring er lov
Ifølge motorferdselsloven er kjøring med snøskuter og andre kjøretøy i utmark kun lov når man har tillatelse til nyttekjøring, eller det er snakk om kjøring i kommunalt anlagte snøskuterløyper.
Kjøringen kan forstyrre dyreliv og skape støy og konflikt med andre som driver friluftsliv og som setter pris på opplevelsen av fred og ro i naturen. Lovgivingen skal bidra til å beskytte dyr, natur og landskap.
– Man kommer lengre inn i urørte naturområder med snøskuter enn til fots, noe som betyr at det blir færre steder igjen der vilt får leve uforstyrret. Dette er spesielt alvorlig på våren, som er yngletid og dermed den mest sårbare perioden for mange arter, sier miljødirektøren.
– Lokalmiljøer som bedriver planlagt ulovlighet
Statens naturoppsyn (SNO) har myndighet til å stanse kjøretøy for å kontrollere førerkort og tillatelser, og snøskuterørere har plikt til å la seg kontrollere. Ifølge Miljødirektoratet er det en økende tendens til at snøskuterkjørere stikker av fra kontroll.
– Enkelte steder i landet er det etablert lokale miljøer som åpenbart vet at de handler ulovlig, og som bevisst unndrar seg kontroll. Dette har pågått over flere år og er ikke engangstilfeller eller ubevisste handlinger. Det er ingen av våre andre oppsynsområder der vi ser lignende aksept for å opptre ulovlig, sier Ellen Hambro.
Privatpersoner tipser SNO om ulovlig snøskuterkjøring hver uke i vintersesongen.
– Selv om motorferdsel i utmark er et polarisert felt, må vi ikke glemme at de fleste ønsker bedre kontroll med snøskuterkjøring, sier Ellen Hambro.
MD sier at Norges mulighet til å nå nasjonale mål knyttet til naturmangfold og friluftsliv kan bli påvirket av omfanget av ulovlig motorferdsel i utmark. Et av disse målene er at utviklingen til truede og nær truede arter skal bedres, og det målet er nedfelt i regjeringens stortingsmelding om miljøkriminalitet som ble lagt fram i 2019, minner direktoratet om.