Tenketanken InfluenceMap har målt europeiske flyselskaper på en rekke kriterier for å finne ut hvor de står i klimafeltet.
Motarbeider de klimatiltak, er de positive til grønn omstilling, eller er de grå og likegyldige?
Framtiden.no skrev først om undersøkelsen. Det kan virke som om SAS og Norwegian havner i den siste kategorien, grå og likegyldige. InfluenceMap har på mange av målekriteriene ikke klart å finne standpunkt eller andre målepunkt som tydelig kan definere hvor de står. Men flypassasjeravgiften var begge to i mot.
Følger to spor
Flybransjen i Europa som helhet er en brems i klimapolitikken, viser sjekken. Noen selskaper er direkte motarbeidende. Selskapene vurderes på blant annet lobbyisme knyttet til billettavgifter, kvotehandel, biodrivstoff, intensiteten i lobbyismen og graden av støtte til klimapolitikk i tråd med Parisavtalen.
Flybransjen følger to spor for å unngå reguleringer som direkte adresserer utslippene, hevder InfluenceMap gjennom sin studie. Det ene er at det signaliseres støtte (på europeisk nivå) til nullutslippsmålet pr 2050, men samtidig motarbeides spesifikke nasjonale reguleringer som skal føre til at målet nås. Det andre er at industrien på et globalt nivå lobber for at det som heter CORSIA-programmet skal fungere i bransjens favør med hensyn til utslippsregime.
Kampanjer og lobbyisme
Negativ klimalobbyisme bedrives i varierende omfang. Ivrigst, ifølge InfluenceMap, er Air-France-KLM, International Airlines Group (IAG), Lufthansa og Ryanair (E), som også er de fire selskapene i Europa som hadde høyest CO2-utslipp (2019).
InfluenceMap konkluderer med at flybransjen trer fram som en av de sterkeste motstanderne av klimapolitikk i Europa, og følger en lobbystrategi for å unngå reguleringer. I tillegg viser studien at mange flyselskap har initiert ekstensive, klimafokuserte PR-kampanjer for å dempe økende oppmerksomhetstrykk fra myndigheter og offentligheten på selskapenes klimafotavtrykk.