Ellastebilen Volta Zero. Ill.: Posten Norge.

På mandag kan Posten feire sin 375-årsdag. Det startet med hest og posthorn. I dag leveres det fossilfritt og digitalt.

Landets eldste bedrift som fortsatt er i drift, har rundt 13.000 ansatte og leverte i fjor 65 millioner pakker i Norge.

I 1647 etablerte den danske stattholderen Hannibal Sehested postvirksomhet i Norge. Siden da har Posten gått fra å være en rendyrket norsk postvirksomhet til å bli et nordisk logistikk-konsern, hvor tre firedeler av omsetningen kommer fra netthandel og andre logistikktjenester.

Med egne organisasjoner og terminaler i Sverige og Danmark er den norske virksomheten utvidet med et nordisk distribusjonsnettverk og til sammen 7.000 utleveringssteder.

– Posten har en stolt historie med tradisjon for innovasjon. Leveranser blir aldri gammeldagse, det viser eksplosjonen i netthandel. Den store forskjellen fra 1647 til i dag er nye distribusjonsmåter og et stadig raskere tempo, sier konsernsjef Tone Wille.

Skynder seg langsomt

Hun peker på at Posten har skyndet seg langsomt, samtidig som omstillingene har gått svært raskt.

I 2020 hadde Posten rundt 15.000 årsverk, mer enn en halvering fra toppåret 1990, da selskapet hadde 32.000 ansatte.

I 2021 leverte bedriften nær 400 millioner adresserte brev, en nedgang på 77 prosent fra toppåret 1999. I samme periode har veksten i pakkelevering vært eksplosiv til om lag 65 millioner pakker i Norge i fjor.

Jubileumsfrimerke. Ill.: Posten.

Postmann Pat-elbil

Den røde tråden gjennom Postens historie har vært raskest mulig levering med gjeldende teknologi. I dag er teknologi og innovasjon blant konsernets viktigste satsingsområder.

Postombæringen i Norge startet med hest og kjerre. I 1826 kjøpte Posten landets to første dampskip. 27 år senere deltok Posten i etableringen av Norges første jernbane, som gikk mellom Christiania og Eidsvoll.

De første postbilene kom i 1918, og Posten var med da den første kommersielle flyruten startet opp i 1920. I 2013 var postbudene med på å utvikle den norskproduserte Postmann Pat-elbilen, Paxster, som i dag benyttes over hele Norge og eksporteres til flere land. I dag består over en tredel av Postens kjøretøypark av elektriske kjøretøy.

– Det siste året har Posten opprettet tusen nye utleveringssteder. Vi har utviklet nye digitale tjenester, som Digipost, digitale frimerker, sending fra egen postkasse, sporing og selvbetjente pakkebokser som åpnes med egen smarttelefon, sier Wille.

Kollasje: Posten.

Små elvogner – og store

Postens elektriske kjøretøypark er mer enn de små Paxterne. Posten Norge er nå i gang med et samarbeid med selskapet Volta Trucks for å utvikle en ny type helektrisk lastebil som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer. Lastebilen heter Volta Zero (bildet), og er ifølge Posten Norge verdens første spesialbygde helektriske 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum. Den har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte kilometer.

Testene av lastebilen begynte for et år siden, i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.

– Vi har et mål om å kun benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende. Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon, og vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

Administrerende direktør Rob Fowler i Volta Trucks ser fram til samarbeidet.

– Med svenske og norske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter. Vår jobb er å utvikle en spesialbygget helektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier Fowler.

Grønne obligasjoner

Konsernet Posten Norge har tatt mål av seg til å kutte klimagassutslippene i tråd med Parisavtalen og slik at netto nullutslipp nås fra 2050.

– Som første nordiske logistikkaktør utstedte Posten i 2021 grønne obligasjoner for 1 milliard kroner. Pengene skal brukes til å investere stort i grønne prosjekter og intensivere arbeidet med klimakutt, sier konsernsjef Tone Wille.

(©NTB)

- Annonse -
Vil du annonsere her?